لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

نگرانی «عمیق» شورای امنیت در واکنش به سخنان نتانیاهو درباره جولان


در حالی که شورای امنیت سازمان ملل سخنان نخست وزیر اسرائیل در مورد «تسلط ابدی» این کشور بر ارتفاعات جولان را رد می‌کند، اسرائیل این موضع‌گیری شورای امنیت را ناشی از «عدم درک درست واقعیات» توصیف کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به تازگی نشست دولت خود را در ارتفاعات اشغالی جولان برگزار کرد و در آنجا گفت: «زمان آن رسیده که جهان تسلط ابدی اسرائیل را بر این منطقه قبول کند.»

در ۴۹ سالی که از اشغال جولان از سوی اسرائیل می‌گذرد، این نخستین نشست دولت اسرائیل در این منطقه بود.

اما، به گزارش خبرگزاری‌ها، شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت، با تشکیل نشستی تاکید کرد که اعضای این شورا به اتفاق آرا اظهارات نخست وزیر اسرائیل را محکوم و از سیاست‌های این کشور در مورد منطقه جولان ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند.

سفیر چین در سازمان ملل که کشورش ریاست نوبتی شورای امنیت را در دست دارد، در پایان نشست شورا پشت درهای بسته به رسانه‌ها گفت: «اقدام اسرائیل در منضم کردن جولان به خاک خود از سال ۱۹۸۱ که اسرائیل چنین تصمیمی را گرفت محکوم شده است.»

در واکنش، دانی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت که «این شورا به تسلطدولت‌های دشمن اسرائیل درآمده است».

به گفته آقای دنون، «خوب بود که شورای امنیت به جای تمرکز بر اسرائیل، به کشتارهای سوریه رسیدگی می‌کرد».

همچنین بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، وزارت امور خارجه این کشور روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، با این استدلال که ارتفاعات گولان (جولان) نزدیک به نیم قرن در دست اسرائیل بوده و ترک آن «منطقی نیست»، موضع‌گیری شورای امنیت را «محکوم» کرد.

بیانیه وزارت خارجه اسرائیل مدعی است که «شورای امنیت از حقایق در سوریه غافل شده و طرف مقابلی برای گفت‌وگو در مورد آینده گولان (جولان) وجود ندارد».

در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل این پرسش مطرح شده که این کشور «باید با چه کسی در مورد این منطقه مذاکره کند؟ داعش، القاعده، حزب‌الله؟ یا ایران؟»

آمریکا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته در بیانیه‌های جداگانه ادعاهای نتانیاهو را در خصوص «تسلط ابدی» بر جولان رد کردند.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز روز چهارشنبه بیانیه‌ای در رد موضع‌گیری دولت اسرائیل منتشر کرد.

دولت ایران نیز در روزهای گذشته تاکید کرد که جولان «دیر یا زود» به سوریه که مالک اصلی آن است، پس داده می شود.

جولان در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد و این کشور ده‌ها شهرک و روستا و کارخانه در این مناطق برپا و صدها هزار تن را در این مناطق ساکن کرده است.

اما اکثریت طایفه دروزی ساکن این بخش‌های اشغالی هرگز «حاکمیت» اسرائیل را قبول نکرده و با وجود جنگ داخلی سال های گذشته سوریه، دل در بازگشت این مناطق به زیر پرچم سوریه دارد.

رسانه های اسرائیل در روزهای گذشته خبر دادند که همزمان با اظهارات نتانیاهو در زمینه «تسلط ابدی» اسرائیل بر جولان، رزمایش نظامیان اسرائیلی نیز در این منطقه برگزار شده است.

آقای نتانیاهو پنج‌شنبه گذشته در ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز که به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، بخشی مهم از مذاکرات آن دو به هماهنگی روسیه و اسرائیل در مورد سوریه اختصاص یافت، گفت که گولان (جولان) «خط قرمز» اسرائیل است.

XS
SM
MD
LG