لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

انتشار گزارش محرمانه ۱۱ سپتامبر؛ عربستان پرونده را مختومه دانست


عادل الجبیر
عادل الجبیر

به دنبال انتشار گزارش محرمانه معروف به «۲۸ صفحه» درباره ارتباط احتمالی واقعه ۱۱ سپتامبر با حکومت عربستان سعودی، وزیر خارجه عربستان اظهار نظر کرد که این گزارش کشورش را مبرا نشان می‌دهد.

پس از سال‌ها کشمکش میان دولت‌ها و کنگره آمریکا، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده روز جمعه، ۲۵ تیرماه، ۲۸ صفحه محرمانه از گزارش مربوط به ارتباط احتمالی حکومت سعودی با هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گزارش حاوی اطلاعاتی درباره «پیوندهای بالقوه» بعضی از هواپیماربایان با عده‌ای از مقامات سعودی است، اما «هیچ یک از این پیوندها به طور مستقل راستی‌آزمایی نشده است».

در متن این گزارش آمده است: «مطابق چندین سند و مدرک در اف‌بی‌آی و گزارش‌های سی‌آی‌ای، بعضی از هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در زمان اقامت در آمریکا ظاهرا با افرادی ارتباط داشتند که احتمالا با حکومت سعودی مرتبط بودند.»

با این حال دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق با انتشار این گزارش به معنای «اجماع جامعه اطلاعاتی بر سر صحت» گزارش نیست؛ به عبارت دیگر، نمی‌توان از صحت و درستی اطلاعات این گزارش مطمئن بود.

اما از سوی دیگر روزنامه بریتانیایی گاردین اشاره می‌کند که انتشار این ۲۸ صفحه پس از ۱۳ سال پنهان ماندن، الزاما به گمانه‌زنی‌ها در مورد نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر پایان نخواهد داد.

گرچه اسامه بن لادن، مغز متفکر حادثه تروریستی نیویورک، از خانواده‌ای نزدیک به حکومت سعودی بود و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات از اتباع عربستان سعودی بودند، مقامات عربستان سعودی از زمان رخداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نیویورک که به مرگ بیش از سه هزار نفر انجامید همواره داشتن هر گونه نقشی در این واقعه تروریستی را انکار کرده‌اند.

کمیسیون ویژه بررسی این رویداد نیز که بلافاصله پس از آن تشکیل شد در نهایت در گزارش خود نوشت که «هیچ شواهد و مدارکی» دال بر سرمایه‌گذاری در القاعده از سوی دولت سعودی یا مقامات ارشد این کشور نیافته است.

با این حال در تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ در کنگره آمریکا انجام شد صحبت از «مدارکی» می‌شود حاکی از این که برخی از «مقامات سعودی که در سال ۲۰۰۱ ساکن ایالات متحده بودند» در توطئه حمله به برج‌های دوقلوی منهتن دست داشتند.

اما جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه و پیش از انتشار این ۲۸ صفحه به خبرنگاران گفت که این گزارش حاوی هیچ سند و مدرکی مبنی بر دخالت و مشارکت عربستان سعودی نیست.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، نیز بر همین اساس در واکنش خود به انتشار این گزارش جمعه شب خطاب به خبرنگاران گفت که «حالا موضوع تمام‌شده است».

او افزود که این گزارش نشان می‌دهد که حکومت سعودی کاملا از اتهام دخالت در واقعه ۱۱ سپتامبر مبراست.

این در حالی است که پیشتر یک عضو کمیسیون کنگره آمریکا برای بررسی این حادثه از «شواهد روشن» درباره مشارکت افراد وابسته به حکومت سعودی سخن گفته بود.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، جان اف لیمن، عضو جمهوری‌خواه و سابق کمیسیون کنگره درباره یازده سپتامبر، در مصاحبه‌ای از «شواهد روشنی» گفت مبنی بر این که افرادی از حکومت عربستان سعودی جزئی از شبکه حامیان هواپیماربایان در روز ۱۱ سپتامبر بوده‌اند.

جان لیمن در مصاحبه افشاگرانه خود گفت: «افراد سعودی در حمایت از هواپیمارباها مشارکت فراوان داشتند و بعضی از این افراد برای دولت سعودی کار می‌کردند.»

با این حال آقای لیمن افزوده بود که اعتقاد ندارد «خانواده سلطنتی سعودی یا مقام‌های ارشد این حکومت در حمایت از القاعده یا توطئه ۱۱ سپتامبر نقشی داشته‌اند».

آن طور که خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارش خود نوشته است، از گزارش «۲۸ صفحه» که روز جمعه منتشر شد کاخ سفید چندین سطر و جمله را «برای محافظت از منابع و روش‌های اطلاعاتی» سیاه کرده است.

XS
SM
MD
LG