لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

ماجرای سه زنی که پس از یک دهه اسارت آزاد شدند


آماندا بری (چپ) و جورجینا دی‌جیزس
آماندا بری (چپ) و جورجینا دی‌جیزس
آماندا بری، زن بیست و هفت ساله‌ای که مدت ده سال توسط ربایندگان خود در خانه‌ای در شهر کلیولند آمریکا در اسارت بود عصر روز جمعه در فرصت کوتاهی که ربایندگان بیرون از خانه بودند توانست به کمک همسایه‌ها از این خانه بگریزد.

وی خود را به منزل یکی از همسایه‌ها رساند و از آنجا به پلیس تلفن زد و گفت:«من ده سال پیش ربوده شدم. آلان خود را آزاد کردم و اینجا هستم.»

به این ترتیب سرنوشت سه زن جوانی که حدود ده سال پیش ربوده شده بودند و در تمام این مدت در فهرست افراد گمشده قرار داشتند تغییر کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، پلیس شهر کلیولند پس از نجات آماندا بری، عملیات گسترده‌ای را در این بخش مسکونی از شهر آغاز کرد و در مدت کوتاهی توانست محل اسارت دو دختر گمشده دیگر را که توسط ربایندگان اسیر بودند پیدا کرده و آنها را نیز آزاد کند.

سازمان اف‌بی‌آی از شجاعت آماندا بری قدردانی کرده است که با اقدام شجاعانه خود توانست اطلاعات لازم برای دستگیری ربایندگان را در اختیار آنها قرار دهد.

سه برادر پنجاه و چند ساله به نام‌های پدرو کاسترو، اونیل کاسترو و آریل کاسترو به جرم ربودن و اسیر کردن این سه زن جوان بازداشت شده و قرار است محاکمه آنها در روزهای آینده آغاز شود.

همسایه‌های این افراد در این محله مسکونی شهر کلیولند از وقوع چنین حادثه وحشتناکی در همسایگی خود به شدت شوکه شده و می‌گویند که در تمام این مدت هیچ گونه رفتار عجیبی را از سوی این افراد ندیده بودند.

با این حال برخی از همسایه‌ها پس از کشف این گروگان‌گیری به یاد آوردند که در مواردی پدرو کاسترو نسبت به نزدیک شدن همسایه‌ها به در ورودی خانه‌اش حساسیت عجیبی نشان داده است. برخی دیگر می‌گویند برای آنها عجیب بود که گاهی اوقات این فرد که ظاهرا تنها زندگی می‌کرده بسته‌های بزرگ مواد غذایی را به خانه می‌برده است.

مقامات پلیس شهر کلیولند می‌گویند که در ده سال گذشته که در حال پیگیری پرونده سه زن گمشده بوده‌اند هیچ گزارشی از وقوع اتفاقی عجیب در این خانه دریافت نکرده‌اند.

آماندا بری در بیست و یکم آوریل سال ۲۰۰۳ پس از پایان شیفت کاری خود در یک اغذیه‌فروشی در شهر کلیولند درست در روز تولد هفده سالگی خود مفقود شد. دختر دیگری به نام دینا دی‌جیزس یک سال بعد در دوازدهم آوریل ۲۰۰۴ و زمانی که چهارده ساله بود مفقود شد. و دختر سوم به نام میشل نایت در ماه اوت ۲۰۰۲ و در بیست و یک سالگی ربوده شد.

مقامات پلیس شهر کلیولند و مسئول بیمارستانی که این افراد به آن منتقل شده‌اند می‌گویند که ظاهرا حال همه آنها خوب است، ولی در روزهای آینده معاینات کامل پزشکی جزئیات دقیق لطمه‌های روحی و جسمی این افراد طی ده سال اسارت را مشخص خواهد کرد.

در یک چنین مواردی از گروگان‌گیری‌های طولانی‌مدت معمولا ربایندگان با اسرای خود رفتار خشونت‌آمیزی دارند و یکی از آزارهای رایج در این موارد تجاوز جنسی است.

مقامات پلیس کلیولند می‌گویند که از محل اسارت این زنان یک دختربچه شش ساله را نیز آزاد کرده‌اند که در گزارش‌های اولیه از وی به عنوان فرزند آماندا بری نام برده شده است.

مدیر موسسه ملی افراد گمشده و کودکان آزاردیده می‌گوید با وجود آن که برای افکار عمومی کشف چنین مواردی از گروگان‌گیری و اسارت طولانی عجیب به نظر می‌رسد، ولی حقیقت این است که وقوع این حوادث چندان هم نادر نیست.

به گفته وی، در دهه‌های اخیر یک چنین نمونه‌هایی رو به افزایش بوده و در موارد زیادی ربوده‌شدگان پس از مدت‌های طولانی که از زمان گم شدن آنها گذشته است پیدا شده‌اند.

برجسته‌ترین مورد از این نوع اسارت‌های طولانی‌مدت مورد زن جوانی بود به نام جیسی دوگارت که پس از هجده سال اسارت در منزل یک زوج در ایالت کالیفرنیا پیدا شد. در مورد دیگری که سال گذشته کشف شد پسربچه‌ای که از دو سالگی ربوده شده بود پس از چهل و یک سال اسارت پیدا شد.

افراد دیگری که خود اسارت‌های طولانی‌مدت و مشابهی را تجربه کرده‌اند می‌گویند که این سه زن جوان پس از آزادی بیش از هر چیز دیگری به آرامش و زندگی خصوصی نیاز دارند. در عین حال این افراد باید به مرور آن چه را که بر آنها گذشته است از نظر روحی هضم و به صحبت کردن در مورد آن خو بگیرند.

ماموران پلیس محلی و اف‌بی‌آی در سال‌های اخیر حدس می‌زدند که به احتمال زیاد گم شدن این دختران جوان به یکدیگر ارتباط دارد. در حال حاضر خانواده یک دختر جوان دیگر به نام اشلی سامرز که در سال ۲۰۰۷ مفقود شده است امیدوار هستند که کشف ماجرای ربوده شدن این سه زن جوان به یافتن نشانی از دختر گمشده‌شان کمک کند.

از میان سه برادری که به جرم آدم‌ربایی و اسارت این سه دختر جوان بازداشت شده‌اند فقط پدرو کاسترو که راننده اتوبوس مدارس محلی است در این خانه زندگی می‌کرده است. دو برادر دیگر در نقاط دیگری از شهر کلیولند زندگی می‌کردند.
XS
SM
MD
LG