لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۶

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: ادامه تولید نفت مازاد تا سال ۲۰۱۷


اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌نویسد که به رغم کاهش چشمگیر تولید نفت در کشورهای غیر اوپک، تولید مازاد نفت در بازارهای جهانی تا پایان سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که تولید نفت کشورهای غیر اوپک در سال جاری میلادی روزانه ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و برای سال ۲۰۱۷ نیز ۲۰۰ هزار بشکه دیگر سقوط کند، اما باز هم، تولید روزانه نفت مازاد جهانی برای سال جاری یک میلیون بشکه و برای سال آینده میلادی ۲۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید که مصرف جهانی نفت در سال جاری ۱.۴ میلیون بشکه در روز و در سال آینده ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. نیمی از این افزایش تقاضا جذب اقتصاد چین و هند خواهد شد.

در این میان، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه، در سایت رسمی این نهاد معتبر انرژی منتشر شد می‌افزاید که تولید نفت اوپک به مدد افزایش تولید ایران در دو سال آینده جهش خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اعضای اوپک در سال گذشته میلادی روزانه ۳۱.۵ میلیون بشکه تولید نفت داشتند که نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰ هزار افزایش داشت.

برای سال جاری این رقم ۹۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده ۷۰۰ هزار بشکه دیگر افزایش خواهد یافت که سهم ایران در این افزایش چشمگیر است.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه بیش از ۳.۷ میلیون بشکه تولید نفت داشت، اما بنا بر این گزارش تازه، سطح تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۲.۸ میلیون بشکه بود.

بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت ایران در سه ماهه اول ۲۰۱۶ با ۵۰۰ هزار بشکه افزایش نسبت به متوسط تولید سال گذشته، به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید میعانات گازی و مایعات گازی اعضای اوپک نیز در سال گذشته ۶.۶ میلیون بشکه در روز بود که برای سال جاری ۳۰۰ هزار بشکه و برای سال آینده نیز به همین میزان افزایش خواهد یافت.

سهم ایران و قطر در این افزایش چشمگیر خواهد بود. میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی تولید می‌شود.

این گزارش می‌گوید که تولید نفت اوپک بیشتر از نیاز بازارهای جهانی به نفت این سازمان است.

«سال گذشته اوپک روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت مازاد تولید می کرد که برای سال جاری این رقم ۱.۵ میلیون بشکه و برای سال آینده ۱.۳ میلیون بشکه خواهد بود.»

این گزارش می‌افزاید که متوسط قیمت نفت شاخص برنت در سال جاری ۴۱ دلار و برای سال آینده ۵۱ دلار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG