لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

هاآرتص: بازنده اصلی انتخابات آمریکا نتانیاهو است، نه رامنی


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار میت رامنی، رقیب بازنده باراک اوباما
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار میت رامنی، رقیب بازنده باراک اوباما
رهبران سیاسی اسرائیل که با نگاه ویژه‌ای درانتظار روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودند، با شنیدن خبر ابقای باراک اوباما در کاخ سفید زود‌تر از رهبران بسیاری دیگر از کشورهای جهان به این تحول واکنش نشان دادند.

مقامات اسرائیل در نخستین اظهارنظر‌های خود بلافاصله از باراک اوباما، چهل و چهارمین رئیس جمهوری برگزیده ایالات متحده، خواستند که بیش از گذشته برای مهار برنامه هسته‌ای ایران تلاش کند.

اما روزنامه هاآرتص در تحلیل خود از تبعات پیروزی اوباما برای اسرائیل نوشته است که «بازنده اصلی انتخابات آمریکا، نه میت رامنی، که بنیامین نتانیاهو بود».

هاآرتص نوشت در تاریخ مناسبات دو کشور سابقه نداشته است که یک رهبر سیاسی اسرائیل با «اقدامی چنین نابخردانه» به دخالت در انتخابات آمریکا بپردازد و به سوی جنگ و ستیز آشکار با آمریکا برود: «او حالا کمترین اعتبار را نزد آمریکا خواهد داشت.»

اشاره این روزنامه اسرائیلی حمایت نخست وزیر اسرائیل از میت رامنی،‌ رقیب باراک اوباما، در انتخاباتی است که با پیروزی اوباما به پایان رسید.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تنها دقایقی پس از قطعی شدن پیروزی باراک اوباما و پایان نطق پیروزی رئیس جمهور برگزیده در مقر انتخاباتی‌اش در شیکاگو، در بیانیه‌ای تأکید کرد که «هم‌پیمانی راهبردی اسرائیل و آمریکا قوی‌تر از هر زمان دیگر است».

آقای نتانیاهو که در آخرین ماه‌های کارزار نفس‌گیر انتخاباتی آمریکا آشکارا در کنار میت رامنی دوست دیرینه و شریک بازرگانی دهه‌های گذشته خود ایستاده بود، در بیانیه روز چهارشنبه خود گفت: «من به همکاری با دولت اوباما در راه تامین منافع حیاتی برای امنیت مردم اسرائیل ادامه خواهم داد.»

وب‌سایت روزنامه هاآرتص نوشته است که نتانیاهو برای تأکید بر دیدگاهی که در این بیانیه مورد تاکید قرار داده روز چهارشنبه با‌ دن شاپیرو، سفیر یهودی آمریکا در تل‌آویو، نیز دیدار می‌کند. به نوشته هاآرتص، در این دیدار تلاش می‌شود که برای نتانیاهو یک گفت‌و‌گوی تلفنی با اوباما ترتیب داده شود.

باراک اوباما دو ماه پیش در جریان سفر نتانیاهو به نیویورک و حضور او در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ملاقات با نخست وزیر اسرائیل خودداری کرد.

این همان سفری است که بنیامین نتانیاهو در جریان آن «خط قرمز» خود برای ایران را با نشان دادن یک نمودار ساده از تریبون سازمان ملل اعلام کرد، اما دولت آمریکا در واکنش صراحتا تأکید کرد که حاضر به کشیدن خط قرمز در برابر برنامه هسته‌ای ایران نیست.

در همین حال باراک اوباما در ماه‌های اخیر و نیز در تمامی مصاحبه‌های خود در جریان کارزار انتخاباتی‌اش و همچنین در سه دور مناظره با میت رامنی تأکید کرد که دولت او بود که بیشترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی برقرار کرده و این تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های کشورش گفت که آمادگی او برای رفتن به سوی گزینه نظامی در برابر برنامه هسته‌ای ایران «جدی» است؛ چه با آمریکا وچه بدون آن، و وقتی احساس کند که زمان عملی کردن این گزینه رسیده، «از کسی اجازه نخواهد گرفت».

آقای نتانیاهو این سخنان را در واکنش به پخش گزارشی مستند از شبکه دوم تلویزیون اسرائیل بیان کرد، گزارشی که با اجازه اداره سانسور ارتش اسرائیل پخش شد و در آن فاش گردید که نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، در سال ۲۰۱۰ در نشستی محرمانه که تنها هشت نفر از وزیران پست‌های حساس در آن شرکت داشتند به ارتش فرمان داده‌اند که بالا‌ترین حالت آماده‌باش را برای آغاز حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برقرار کند.

با این حال مخالفت‌های قاطع ژنرال اشکنازی و مئیر داگان، ائتلاف نتانیاهو- باراک را از عملی کردن این حمله بازداشته است.

اما رهبران احزاب اپوزیسیون اسرائیل که در ماه‌های اخیر به‌شدت از نتانیاهو انتقاد کرده و او را عامل ایجاد شکاف در مناسبات اسرائیل و آمریکا دانسته‌اند، با پیروزی اوباما فرصت را برای تشدید انتقاد‌ها از نتانیاهو مناسب دیده‌اند.

خانم شلی یخیموویچ، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر، ‌روز چهارشنبه به شبکه دوم تلویزیون کشورش گفت که «ما با دخالت در انتخابات آمریکا مخالف بودیم». به گفته این سیاستمدار، حمایت تلویحی نتانیاهو از میت رامنی «روشن» بود.

ایتان کابل عضو حزب کارگر نیز گفت: «نتانیاهو روی اسب بازنده شرط‌بندی کرد و مناسبات اسرائیل و آمریکا را به قهقرایی بی‌سابقه کشاند و اگر مردم اسرائیل در انتخابات پیش رو دوباره نتانیاهو را انتخاب کنند، یعنی این که ما باید در این چهار سال باز شاهد سقوط بیشتر روابط‌مان با آمریکا باشیم.»

در همین حال وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت روز سه‌شنبه به نقل از تحلیل‌گران اسرائیلی نوشته است که تیم انتخاباتی نتانیاهو نگران است اوباما پس از پیروزی در انتخابات به تلافی‌جویی از حمایت آشکار نتانیاهو از میت رامنی بپردازد و بخواهد از راه‌های مختلف در انتخابات سوم بهمن اسرائیل دخالت کند و موجب شکست یا تضعیف جدی نتانیاهو و حزب لیکود شود.

باراک اوباما روز اول بهمن سوگند ریاست جمهوری دوره دوم خود را ایراد خواهد کرد و تنها دو روز پس از آن، در سوم بهمن، انتخابات مجلس اسرائیل برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG