لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

هشدار آمریکا در مورد «تهدیدهای» تروریستی در نقاط توریستی ترکیه


محل وقوع انفجار انتحاری شب عید در استانبول
محل وقوع انفجار انتحاری شب عید در استانبول

یک روز پس از هشدار اسرائیل به شهروندانش، سفارت ایالات متحده در ترکیه نیز روز شنبه در مورد «تهدیدهای موثق» تروریستی در دو شهر توریستی استانبول و آنتالیا در ترکیه به شهروندان آمریکا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه سفارت آمریکا در ترکیه در وب‌سایت این سفارتخانه، بر اساس این بیانیه که به قصد اطلاع‌رسانی به شهروندان آمریکا منتشر شده، توریست‌ها باید در مورد سفر به دو شهر استانبول و آنتالیا در ترکیه هشیار باشند.

در این بیانیه درباره «تهدیدهای موثق» تروریستی، به‌ویژه به میدان‌ها و نقاط ساحلی و کنار دریا در شهر آنتالیا اشاره شده است.

بیانیه سفارت آمریکا تنها یک روز پس از هشدار اسرائیل به شهروندانش منتشر می شود که از آنها خواسته بود ترکیه را سریعا ترک کرده یا اصلا به این کشور سفر نکنند.

در بیانیه اسرائیل مشخصا به «خطر قریب‌الوقوع» حمله تروریستی در ترکیه اشاره شده بود.

این دومین بار است که اسرائیل در بیانیه‌ای صراحتا از شهروندان خود می‌خواهد که از سفر به ترکیه خودداری کنند.

اولین بار دولت اسرائیل در روز دوشنبه، ۹ فروردین، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سطح هشدار در مورد سفر به ترکیه برای شهروندان خود را بالا برده و در همان جا تصریح کرد که این تصمیم را به دنبال انفجار انتحاری روز ۲۹ اسفند سال گذشته در استانبول اتخاذ کرده است.

مسئولیت انفجار انتحاری روز ۲۹ اسفند ۹۴ را که به مرگ سه اسرائیلی و یک ایرانی انجامید و ده‌ها مجروح و زخمی بر جای گذاشت گروه حکومت اسلامی یا داعش پذیرفت.

آن طور که در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است، از ماه ژانویه گذشته چند انفجار انتحاری در آنکارا، پایتخت ترکیه، و استانبول، مرکز توریستی این کشور، تاکنون جان ۷۹ نفر را گرفته است.

اما غیر از این حملات مرگبار، آن طور که دولت رجب طیب اردوغان نیز در اوایل فروردین‌ماه اذعان کرد، در دو ماه اخیر از چند حمله تروریستی دیگر نیز جلوگیری و «پیشگیری» شده است.

هشدارهای تازه از طرف دولت‌های آمریکا و اسرائیل در مورد خطر قریب‌الوقوع حمله تروریستی احتمالا ضربه‌ای دیگر خواهد بود بر پیکر صنعت توریسم و گردشگری در ترکیه.

حتی پیش از این مجموعه حملات مرگبار و هشدارهای پس از آنها یعنی در ماه فوریه نیز وزارت گردشگری ترکیه اعلام کرده بود که تعداد گردشگران ترکیه ده درصد افت داشته است.

XS
SM
MD
LG