لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

چند نکته درباره مرگ میخائیل لسین، مشاور سابق ولادیمیر پوتین


میخاییل لسین در کنار ولادیمیر پوتین
میخاییل لسین در کنار ولادیمیر پوتین

روز ۳ نوامبر ۲۰۱۵ میخائیل لسین قرار بود در مهمانی بزرگی به افتخار یک میلیاردر و خیر روس در یکی از هتل‌های مجلل شهر واشینگتن شرکت کند؛ ولی او به مهمانی نیامد و کمتر از ۴۸ ساعت بعد در ۵ نوامبر جسد مضروب او در اتاق هتلش در همین شهر کشف شد.

میخائیل لسین، وزیر سابق رسانه‌ها، مشاور کرملین و فرد اصلی در کنترل رسانه‌های روسیه توسط ولادیمیر پوتین بود. مرگ او در مورد انگیزه و عامل قتل سوالات و سوء ظن‌های فراوانی برانگیخته و پلیس واشینگتن و اف‌بی‌آی در تحقیقات خود پیرامون این قتل با دیواری از سکوت مواجه شدند.

حتی مرکز پژوهشی وودرو ویلسون که برگزارکننده مهمانی شام سوم نوامبر بود، دقیقاً نمی‌داند چه کسی میخائیل لسین را به این مهمانی دعوت کرده بود.

برخی از گمانه‌زنی‌ها و گزارشات تأیید نشده حاکی از آن است که میخائیل لسین در دوره اقامتش در واشینگتن اطلاعات محرمانه حکومت روسیه را در اختیار آمریکا قرار داده و حتی به این خاطر تحت حفاظت نهادهای انتظامی و امنیتی آمریکا بوده است.

اداره پزشکی قانونی شهر واشینگتن روز ۱۰ مارس اطلاعات تازه‌ای در مورد این پرونده منتشر کرد و گفت که آقای لسین «به خاطر جراحات ناشی از ضربه شدید به ناحیه سر» کشته شده است.

این گزارش کالبدشکافی با گزارش رسانه‌های روسیه که از قول یکی از اعضای خانواده میخائیل لسین گفتند بر اثر سکته قلبی درگذشته کاملاً تناقض دارد.

پنج نکته کلیدی در مورد مرگ میخائیل لسین:

آیا میخائیل لسین به قتل رسیده است؟

در بیانیه پلیس و دفتر پزشکی قانونی واشینگتن گفته می‌شود که «شیوه قتل نامشخص» است. طبق گزارش آنها، میخائیل لسین علاوه بر ناحیه سر، در ناحیه گردن، اطراف سینه و شکم و سایر اندام‌هایش به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

هیچ نشانه‌ای از درگیری فیزیکی در اتاق هتل دیده نمی‌شود؛ ولی به گزارش روزنامه نیویورک تایمز از قول یک مقام مسئول تحقیقات، فیلم دوربین‌های حفاظتی نشان می‌دهند که آقای لسین هنگام بازگشت به هتل پریشان بود.

چرا پلیس تحقیقات جنایی را به جریان انداخت؟

پس از مرگ میخائیل لسین پلیس واشینگتن تحقیقات جنایی را شروع کرد، ولی مسئولیت آن بر عهده واحدی بود که در مورد مرگ طبیعی تحقیق می‌کند. روزنامه واشینگتن پست نیز گزارش داد که این واحد پلیس واشینگتن مسئول بررسی موارد جنایی نیست. در تازه‌ترین موضع‌گیری اداره پلیس واشینگتن سخنگوی این اداره روز ۱۰ مارس به واشینگتن پست گفت آنها در عین حال تمامی احتمالات دیگر را در تحقیقات خود مدنظر می‌گیرند.

چرا اعلام نتایج کالبدشکافی طول کشید؟

مسئول پزشکی قانونی واشینگتن می‌گوید که در اکثر موارد نتیجه کالبدشکافی ظرف ۹۰ روز پس از مرگ انتشار می‌یابد. او در مصاحبه‌ای با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که کالبدشکافی میخائیل لسین جزء ۱۰ درصد از مواردی است که انجام تحقیقات و تعیین نتایج آن به خاطر پیچیدگی‌های مرگ بیش از ۹۰ روز طول می‌کشد.

آیا نهادهای دولت آمریکا در مورد میخائیل لسین تحقیق می‌کردند؟

این موضوع هنوز ناروشن است. در ماه اوت ۲۰۱۴ یک سناتور آمریکایی از وزارت دادگستری خواست در مورد احتمال پولشویی توسط میخائیل لسین برای خرید مستقلات در ایالت کالیفرنیا تحقیق کند. اما نه وزارت دادگستری و نه اف‌بی‌آی که این تحقیقات به آن ارجاع شد، هیچ‌ یک انجام تحقیقات در مورد آقای لسین را تأیید نکرده‌اند.

درخواست سناتور آمریکایی برای انجام تحقیقات در مورد میخائیل لسین این گمانه‌زنی‌ها را مطرح کرد که گویا او برای صحبت در مورد اموال خود در کالیفرنیا با نهادهای مسئول به شهر واشینگتن آمده بود؛ ولی با این وجود هنوز هم شایعات قوی وجود دارد که دلیل سفر میخائیل لسین به واشینگتن تماس‌های او با نهادهای امنیتی آمریکا بوده و در نتیجه دلیل قتل او جلوگیری از انتقال اطلاعات محرمانه دولت روسیه بوده است.

میخائیل لسین واقعاً در آمریکا چه می‌کرد؟

میخائیل لسین در دسامبر ۲۰۱۴ از ریاست مجموعه رسانه‌ای قدرتمند گازپروم‌مدیا و ظاهراً به دلیل گرفتاری‌های شخصی کناره‌گیری کرد. طبق شواهد دادگاه‌های آمریکا و دوستان آقای لسین، او قبل از استعفا مدتی در کالیفرنیا به سر می‌برد.

پسر او به نام آنتون لسین از سرمایه‌گذاران موفق در فیلم‌های هالیوودی است. دخترش به نام یکاترینا ساکن آمریکاست و از مدت‌ها پیش برای شبکه خبری و تلویزیونی آرتی کار می‌کند که دولت آمریکا آن را بلندگوی تبلیغاتی حکومت روسیه می‌داند.

مدارک دیوان عالی ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهد که میخائیل لسین با ویزای توریستی به آمریکا آمد؛ ولی دلیل بودن او در آمریکا هنگام مرگش هنوز در ابهام است.

XS
SM
MD
LG