لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

تاکید معاون ترامپ بر ایستادگی آمریکا شانه‌به‌شانه اروپا و سازمان ناتو


مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، در یک سخنرانی که روز شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه، در کنفرانس امنیتی مونیخ، آلمان، ایراد کرد بر تعهد ایالات متحده به ایستادگی در کنار و شانه به‌شانه اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پا فشرد.

رسانه‌ها و تحلیل‌گران نطق آقای پنس را تلاشی برای اطمینان دادن به متحد دیرینه آمریکا یعنی اروپا در مورد نقش آمریکا در عرصه جهانی و رهبری ناتو تعبیر کرده‌اند.

این تلاش به‌ویژه از آن جهت اهمیت دارد که دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی‌اش بارها از اعضای اروپایی ناتو مخصوصا به دلیل عدم تعهد مالی به این سازمان انتقاد کرده و حتی از کنار کشیدن آمریکا از این سازمان سخن گفته است.

شاید به همین دلیل باشد که ترجیع‌بند تمام مقامات آمریکایی دولت جدید ایالات متحده که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور دارند تاکید بر تعهد آمریکا به ایستادگی در کنار اروپا بوده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اوایل بهمن‌ماه در گفت‌وگو با دبیرکل ناتو و همین طور همتای بریتانیایی خود تاکید کرد که واشینگتن به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، «تعهدی خلل‌ناپذیر» دارد.

آقای متیس در عین حال روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، به اعضای ناتو هشدار داد که اگر آنها سهم خود از بودجه و هزینه‌های نظامی این سازمان را افزایش ندهند، دولت دونالد ترامپ از «تعهدات» خود در قبال ناتو خواهد کاست.

اظهارات ژنرال متیس در جمع وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل به نوعی تکرار خواسته دونالد ترامپ از اعضای این سازمان برای افزایش بودجه دفاعی هر یک از کشورهای عضو بود.

آقای ترامپ پیشتر خواستار اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها به بودجه دفاعی شده بود.

این نکته‌ای است که، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پنس هم روز شنبه در سخنرانی خود بر آن تاکید کرده و از اعضای اروپایی ناتو خواست که از پرداخت «سهم خود» برای حمایت از ناتو غافل نشوند.

او در عین حال در مقام معاون دونالد ترامپ اعلام کرد: «پرزیدنت [ترامپ] از من خواست برای رساندن این پیام در اینجا حاضر شوم: ایالات متحده آمریکا با قدرت از ناتو حمایت می‌کند و ما در تعهد خود به این ائتلاف ثابت‌قدمیم.»

مایک پنس در سخنرانی روز شنبه همچنین درباره سیاست‌های روسیه حرف زد که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا تقریبا هر روز به دلیل رابطه نامعلوم آقای ترامپ و اطرافیانش با این کشور تیتر اخبار بوده است.

آقای پنس در این سخنرانی از مسکو خواست که به پیمان صلح مینسک احترام بگذارد و از بار خشونت و درگیری در شرق اوکراین بکاهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنس گفت: «بدانید که آمریکا همواره و در عین حال که به دنبال زمینه‌های مشترک با روسیه می‌گردد، از روسیه بازخواست خواهد کرد.»

مایک پنس قرار است روز شنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دیدار کند. معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین روز شنبه با روسای جمهوری عراق و افغانستان دیدار خواهد کرد.

پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ میزبان مقامات عالی بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است و بر موضوعاتی همچون آینده ناتو، نظم جهانی، تروریسم و افراط‌گرایی و جنگ در سوریه و اوکراین تمرکز دارد.

از ایران محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی، در این کنفرانس حاضر است.

XS
SM
MD
LG