لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

انتقاد «شدید» آمریکا از عضویت ایران در یک کمیته سازمان ملل


سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل
ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، در بیانیه‌ای از انتخاب ایران برای عضویت در کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل شدیدا انتقاد کرد. یک سازمان غیردولتی نیز روز انتخاب ایران را «روز سیاه حقوق بشر» نامید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه خود با انتقاد شدید از عضویت ایران در این کمیته این اتفاق را «نتیجه‌ای نگران‌کننده» خواند.

در بیانیه سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در این باره آمده است: «نامزدی بلامنازع ایران، کشوری که مقاماتش مدام مدافعان حقوق بشر را بازداشت و شکنجه... می‌کنند، نتیجه‌ای بسیار نگران‌کننده است.»

انتقاد شدیداللحن خانم پاور از انتخاب ایران در کمیته ان‌جی‌اوهای سازمان ملل کمتر از یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس جمهور آمریکا قانون منع صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نامزد ایران برای نمایندگی در سازمان ملل در نیویورک، را امضا کرد.

آقای ابوطالبی از سوی آمریکا به دست داشتن در حمله به سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ متهم است،اتهامی که خود آقای ابوطالبی رد کرده و می‌گوید تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور پیدا کرده است.

طرح ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا ۱۸ فروردین‌ماه در سنای آمریکا و ۲۱ فروردین در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد و برای تصویب نهایی و اجرایی شدن تحویل رئیس جمهور آمریکا شد.

کمیته‌ای که جمهوری اسلامی به عضویت در آن انتخاب شده و آمریکا نیز بار دیگر عضویت آن را گرفته است مسئولیت تایید اعتبارنامه سازمان‌های غیردولتی در سازمان ملل را بر عهده دارد.

در حالی که نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل هنوز به انتقاد آمریکا پاسخ نداده است، سامانتا پاور در بیانیه خود در این زمینه وعده داده است که آمریکا در این کمیته به مبارزه با آنهایی ادامه دهد که «تلاش می‌کنند جلو فعالیت‌های حیاتی جامعه مدنی را بگیرند».

در همین حال سازمان غیردولتی «یو ان واچ»، دیدبان سازمان ملل، که بر کار سازمان ملل نظارت غیررسمی دارد نیز از عضویت ایران در کمیته مزبور ابراز نگرانی و خشم کرده است.

مدیر این سازمان روز انتخاب جمهوری اسلامی در کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل را «روز سیاه حقوق بشر» توصیف کرده است.

پیشتر عضویت جمهوری اسلامی در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل نیز به‌شدت با انتقاد و اعتراض روبه رو شده است.

چین و روسیه و کوبا نیز از دیگر اعضای کمیته سازمان‌های غیردولتی سازمان ملل هستند.
XS
SM
MD
LG