لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۶

ترامپ نخستین حکم حکومتی خود را در مخالفت با بیمه همگانی اوباما امضا کرد


دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، روز جمعه، اول بهمن‌ماه، تنها ساعاتی پس از سوگند یاد کردن به عنوان رئیس جمهور به قول خود عمل کرده و نخستین حکم خود را در مخالفت با بیمه همگانی باراک اوباما امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ که در طول کارزار انتخاباتی‌اش بارها علیه قانون معروف به «اوباما کر» حرف زده بود در اولین ساعت ورود خود به کاخ سفید اولین حکم اجرایی خود را برای تضعیف این قانون امضا کرد.

رئیس جمهور جدید آمریکا به مردم این کشور وعده داده است که به زودی به جای طرح بیمه همگانی اوباما «چیزی محشر» را جایگزین خواهد کرد؛ با این حال هنوز هیچ جزئیاتی در این باره منتشر نشده است.

این در حالی است که هفته گذشته کارشناسان در ایالات متحده هشدار دادند که لغو این قانون بیمه می‌تواند باعث شود که بیش از ۳۰ میلیون نفر در این کشور بدون بیمه درمانی بمانند.

از سوی دیگر جمهوری‌خواهان هم که اکثریت کنگره آمریکا را در دست دارند هنوز روشن نکرده‌اند که برای جایگزین این قانون بیمه چه در دست دارند.

یک روز پس از سنا، مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته گام نخست برای لغو و جایگزینی طرح نظام بهداشتی تهیه‌شده در دوره باراک اوباما، موسوم به «اوباما کِـر»، را برداشت. با تصویب این طرح جمهوری‌خواهان اقدامات خود برای لغو این طرح نظام بهداشتی را آغاز کردند.

علاوه بر این حکم حکومتی و حکم راینس پریبس، رئیس ستاد آقای ترامپ، مبنی بر ممنوعیت وضع هر گونه مقررات تازه در ادارات دولتی تا اطلاع ثانوی، دولت ترامپ روز جمعه درباره استراتژی «کار و تجارت» خود نیز جزئیاتی را ارائه کرد.

دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد که استراتژی خود برای حفظ کار و اشتغال در آمریکا و افزایش آمار آن را با کناره‌گیری از پیمان تجاری «همکاری‌های ترانس‌پاسیفیک» معروف به تی‌پی‌پی آغاز خواهد کرد.

رسانه‌ها از پیمان تی‌پی‌پی که ایالات متحده نیز آن را امضا کرده است به عنوان «محور اصلی در چرخش دولت اوباما به سوی منطقه آسیا پاسیفیک» برای رویارویی با ظهور غولی به نام چین یاد می‌کنند.

علاوه بر قول کناره‌گیری از تی‌پی‌پی، کاخ سفید زیر نظر ترامپ در روز جمعه در بیانیه‌ای تهدید کرد که آمریکا از این پس «با هر کشوری که پیمان‌های تجاری را زیر پا بگذارد و با این کار به کارگران آمریکایی ضربه بزند مقابله خواهد کرد».

در این بیانیه همچنین قید شده است که دونالد ترامپ علاقه‌مند است به جای نفتا، توافق تجارت آزاد در شمال آمریکا، بر سر یک پیمان تجاری دیگر به مذاکره بنشیند.

پیمان نفتا در سال ۱۹۹۴ توسط سه کشور ایالت متحده و مکزیک و کانادا به امضا رسید تا روند اشتغال و کار و تجارت میان این کشورها تسهیل شود.

با این حال دونالد ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود بارها انتقاد کرد که در این پیمان‌های تجاری آمریکا فقط دهنده بوده و هرگز از فواید آنها بهره‌مند نشده است، نظریه‌ای که چندان مورد قبول تحلیل‌گران و کارشناسان نیست.

XS
SM
MD
LG