لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

غربی‌ها به ایران: زمان مذاکره و دیپلماسی رو به پایان است


سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل
سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل
ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، و فرانسه روز پنج‌شنبه، سی‌ام شهریورماه، به جمهوری اسلامی هشدار دادند که زمان یافتن راه حل برای بحران هسته‌ای ایران از راه مذاکره و دیپلماسی رو به پایان است. آنها همچنین تاکید کردند که نمی‌توانند مذاکرات اتمی را «تا مدتی نامحدود» ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که روز پنج‌شنبه تشکیل شد نماینده آمریکا در این سازمان تاکید کرده است که نمی‌توان مذاکرات اتمی با ایران را «تا مدتی نامحدود» ادامه داد.

در آخرین دور از گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ که در شهر مسکو برگزار شد، دو طرف نتوانستند به نتیجه ملموسی دست یابند.

از آن هنگام تاکنون اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دوره تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران در دست بررسی دارد؛ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قطعنامه دیگری علیه ایران تصویب کرده و طی آن از ایران خواسته است که دسترسی بیشتری به بازرسان آژانس بدهد.

در همین حال سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، نیز سه‌شنبه شب، ۲۸ شهریور، درباره برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو نشستند که البته جزئیات آن هنوز منتشر نشده است.

با این حال سوزان رایس، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، در جلسه روز پنج‌شنبه گذشته رویکرد ایران در جریان مذاکرات را «انکار و فریب و رد گم کردن» دانسته و تاکید کرده است که کشورهای غربی قصد ندارند تا ابد با جمهوری اسلامی مذاکره کنند.

خانم رایس گفت: «ما درگیر مذاکراتی بی‌پایان که هیچ نتیجه‌ای ندارند نخواهیم شد. زمان دارد هدر می‌رود.»

جلسه روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل در حالی برگزار شد که نخست وزیر اسرائیل هم‌چنان بر موضع خود درباره فعالیت اتمی ایران اصرار می‌ورزد و به شایعه احتمال حمله کشورش به تاسیسات اتمی ایران دامن می‌زند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به همراه اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، اعتقاد دارد که ایران روزبه‌روز به بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود و لازم است که آمریکا با «قاطعیت بیشتری» در برابر مقامات تهران بایستد.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده ظن این را دارند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات اتمی است، اتهامی که تهران همواره رد کرده است.

با این حال به رغم انکارهای مقامات جمهوری اسلامی، ایران به دلیل پافشاری بر غنی‌سازی اورانیوم مشمول چهار دور تحریم شورای امنیت شده و از سوی دیگر بار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا را نیز به دوش می‌کشد.
XS
SM
MD
LG