لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

تعهد ۲۸ درصدی بانک جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی


بانک جهانی روز پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین‌ماه، اعلام کرد که در «چرخشی بنیادی» در ایفای نقش کاستن از فقر در جهان از این پس ۲۸ درصد از سرمایه‌گذاری‌های خود را برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در جهان صرف خواهد کرد.

این نهاد بین‌المللی که روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارش خود آن را «بزرگ‌ترین تامین‌کننده سرمایه عمومی در کشورهای در حال توسعه» می‌نامد می‌گوید که از این پس این درصد از سرمایه‌گذاری خود را مستقیما صرف پروژه‌های تغییرات اقلیمی و جوی خواهد کرد.

بانک جهانی همچنین تعهد می‌کند که در آینده در تمامی پروژه‌ها بحث گرمایش زمین را مد نظر داشته باشد.

در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی که در آذرماه سال ۹۴ در پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار شد از جمله مشکلات موجود نحوه کمک به کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی عنوان شد.

در همین کنفرانس بانک جهانی و دیگر بانک‌های توسعه بین‌المللی از سراسر جهان وظیفه یافتند که در این راستا به کشورهای فقیرتر جهان کمک مالی برسانند.

بانک جهانی روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که تعهد ۲۸ درصدی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های آب و هوایی با همین هدف اتخاذ شده است.

برای رسیدن به این هدف، بانک جهانی و دیگر نهادهای وابسته به آن سالانه دست‌کم ۱۶ میلیارد دلار را به پروژه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی از جمله پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر تزریق خواهند کرد.

گروه بانک جهانی همچنین قصد دارد در عرض چهار سال ۱۳ میلیارد دلار دیگر را نیز از بخش خصوصی جذب کند.

قرار است میزان این بودجه تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۹ میلیارد دلار در سال برسد که تقریبا یک سوم بودجه صد میلیاردی است که کشورهای غنی وعده کرده‌اند سالانه برای مبارزه با تغییرات جوی به کشورهای فقیر برسانند.

پیشتر در آبان‌ماه سال ۹۴ بانک جهانی در بیانیه‌ای هشدار داده بود که اگر سیاست‌های درستی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و بالا رفتن سطح آب دریا‌ها اتخاذ نشود، تا سال ۲۰۳۰ تحت تاثیر گرمایش زمین صد میلیون نفر دیگر به جمعیت فقیر جهان افزوده خواهد شد.

بانک جهانی در این بیانیه اعلام کرد که پایان دادن به فقر که یکی از ۱۷ هدف جدید سازمان ملل متحد به شمار می‌رود بدون مقابله با گرمایش جو زمین و پیامدهای آن برای فقرای جهان عملی نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG