لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

اسرائیل جشنواره عروسکی کودکان در بیت‌المقدس را متوقف کرد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
به حکم دولت اسرائیل، برنامه هشت روزه نمایش‌های عروسکی برای کودکان در بخش شرقی بیت‌المقدس متوقف شد. این دولت دلیل اقدام خود را حمایت مالی دولت خودگردان فلسطینی از این برنامه اعلام کرده است.

بخش‌های فلسطینی‌نشین شرق بیت‌المقدس خارج از محدوده قانونی دولت خودگردان فلسطینی است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی «گاردین»، تئاتر «ال حکوتی» که به تئاتر ملی فلسطینیان مشهور است و در بخش شرقی بیت‌المقدس قرار دارد طی هجده سال گذشته هر ساله چند شب برنامه نمایشی و عروسکی برای کودکان برگزار کرده است.

برنامه‌های امسال قرار بود روز شنبه گذشته، اول تیرماه، با اجرای نمایش‌هایی از گروه هنری اعراب اسرائیل و همین طور گروه‌های مهمان از کشورهای فرانسه، نروژ و ترکیه کار خود را آغاز کند.

اما درست قبل از شروع این برنامه‌ها یک اطلاعیه رسمی از سوی دولت بر در این تئاتر نصب شد که در آن اجرای برنامه در این تئاتر یا هر مکان دیگری ممنوع اعلام شده بود.

در بخشی از این اطلاعیه که توسط وزیر امنیت عمومی اسرائیل امضا شده آمده است: «مطلع شده‌ایم که در این روزها قرار است برنامه‌های نمایشی برای کودکان برگزار شود که از سوی دولت خودگردان فلسطینی یا نهادهای وابسته به آن حمایت مالی می‌شوند. اما برای اجرای این برنامه هیچ اجازه رسمی کسب نشده است. در نتیجه با تکیه به اختیارات قانونی دستور می‌دهیم که این برنامه‌ها در این تئاتر یا در محل دیگر برگزار نشود.»

در این زمینه یک سخنگوی وزارت امنیت عمومی اسرائیل به روزنامه گاردین گفته است که طبق قرارداد صلح اسلو در سال ۱۹۹۴ دولت خودگردان فلسطینی برای اجرای هرگونه برنامه‌ای در قلمرو اسرائیل باید ابتدا کسب اجازه کند.

وی افزود که دولت اسرائیل با برنامه‌های هنری یا برنامه‌های نمایشی برای کودکان هیچ مخالفتی ندارد، ولی همه این موارد باید طبق قانون انجام شود.

عادل سلام، مدیر برنامه نمایش‌های عروسکی، صدور چنین حکمی توسط مقامات اسرائیل را «باورنکردنی» می‌داند.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه‌های اسرائیلی گفت: «این نمایش‌ها هیچ مضمون سیاسی ندارند. با وجود آن که تمام این برنامه‌ها فقط برای کودکان است ما را به فعالیت سیاسی متهم کرده‌اند.»

روزنامه «گاردین» می‌افزاید که معاون شهردار شهر بیت‌المقدس در نامه‌ای خطاب به وزیر امنیت ملی اسرائیل نوشته است که اقدام وی نادرست و غیرمسئولانه است. وی در بخشی از این نامه یادآوری می‌کند که این اقدام فقط باعث خواهد شد که خشونت و نفرت فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها افزایش یابد.

بخش شرقی بیت‌المقدس در جریان جنگ‌های شش روزه در سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل اشغال شد و سپس به قلمرو اسرائیل افزوده شد. اما جامعه بین‌الملل این اقدام را به رسمیت نشناخته و هنوز آن را جزء قلمرو فلسطینیان قلمداد می‌کند. هدف نهایی فلسطینیان این است که در آینده بخش شرقی بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت کشور مستقل خود معرفی کنند.
XS
SM
MD
LG