لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

آژانس بین‌المللی انرژی: کاهش قیمت نفت ادامه خواهد داشت


تازه‌ترین ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی که روز جمعه، ۲۳ آبان‌ماه، منتشر شد حاکی است که افت قیمت نفت در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۱۵ نیز ادامه می‌یابد. این نهاد نیز دلیل افت بهای نفت را از جمله کاهش تقاضا اعلام کرده است.

بر اساس گزارش این آژانس، تقاضای کم و عرضه بالای نفت شیل (نفت تولید شده از منابع نامتعارف) باعث شده است که قیمت نفت به کمترین میزان خود از سپتامبر سال ۲۰۱۰ افت کند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که قیمت نفت برنت در ۲۲ آبان‌ماه به ۷۸ دلار سقوط کرده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد که احتمال توافق کشورهای عضو اوپک که یک سوم تولید نفت جهان را بر عهده دارند در اجلاس روز ششم آذر بر سر کاهش تولید اندک است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی از خردادماه سال جاری تاکنون ۳۰ درصد افت داشته است.

بر اساس گزارشی که در وب‌سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده، تولید نفت جهان در ماه گذشته میلادی حدود ۳۵ هزار بشکه دیگر افزایش پیدا کرده و به رقم ۹۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید که این رقم نسبت به اکتبر سال گذشته روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید که تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده نسبت به سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد داشت، اما عرضه نفت تنها ۱.۱ میلیون بشکه افزایش می یابد.

سایت رسمی اوپک نیز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که تولید نفت ۱۲ عضو این سازمان در ماه گذشته بیش از ۲۲۶ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به رقم ۳۰ میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه رسیده است.

این در حالی است که اعضای اوپک توافق کرده بودند که تولید این سازمان روزانه ۳۰ میلیون بشکه باشد.

از طرفی بر اساس ارزیابی اوپک نیاز بازارهای جهانی به نفت اعضای این سازمان در سال جاری تنها ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است که در سال آینده ۲۰۰ هزار بشکه نیز کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، ایران در ماه گذشته دو میلیون و ۷۴۲ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است که نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۴ روزانه تا ۳۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

در این میان عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک در ماه اکتبر نیز تولید نفت خود را نسبت به ماه پیش از آن ۷۰ هزار بشکه کاهش داده است.

ادامه کاهش قیمت نفت در حالی است که ایران در بودجه سال جاری قیمت نفت خام صادراتی خود را صد دلار به ازای هر بشکه تعیین کرده، اما آمارهای سایت رسمی اوپک حاکی است که متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ۲۲ آبان‌ماه حدود ۷۵ دلار و ۱۵ سنت بوده است که ۳۳ دلار کمتر از قیمت نفت اوپک در خردادماه سال جاری است.

با این حال گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که احتمالا اعضای اوپک برای این که بازارهای خود را در رقابت با نفت شیل آمریکا از دست ندهند، تولید نفت را در سطح بالا حفظ خواهند کرد.

این در حالی است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی‌ کرده است که فشارهای قیمتی به سمت پایین در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی نهادی است در فرانسه که به ۲۸ کشور صنعتی واردکننده نفت مشاوره انرژی می‌دهد.

XS
SM
MD
LG