لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

سقوط قیمت نفت به ۳۰ دلار؛ احتمال افت به کانال ۲۰ دلاری


قیمت شاخص نفت برنت دریای شمال و نفت خام وست تکزاس اینترمیدیت روز سه‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، به حدود ۳۰ دلار سقوط کرد. این کمترین میزان برای این شاخص‌ها طی ۱۲ سال گذشته است.

قیمت نفت برنت بیش از ۱۵ درصد در هفت روز متوالی کاهش یافته است که شدیدترین افت قیمت در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت هر بشکه نفت برنت در روز ۲۲ دی به ۳۰ دلار و ۹۲ سنت و قیمت نفت وست تکزاس به ۳۰ دلار و ۶۳ سنت سقوط کرده است.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی در آمار وب‌سایت رسمی سازمان اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، قیمت سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه به ۲۷ دلار و هفت سنت سقوط کرد.

در همین حال، به عقیده کارشناسان، غیر از وجود مقادیر چشمگیر نفت مازاد در بازار، نابه‌سامانی در بازار سهام چین نیز خطر کاهش قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه را تقویت کرده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز دوشنبه گزارش داد که شتاب گرفتن افت قیمت نفت موجی از دستپاچگی در میان تجار نفت ایجاد کرده است.

در همین حال، قراردادهای بلندمدت خرید برای سال ۲۰۱۷ و بعد از آن کاهش قیمتی به اندازه قرادادهای تحویل فوری داشتند.

بیشترین تاثیر را در این افت قیمت باید به حساب کاهش ۵ درصدی بهای سهام مرغوب در بازار چین و همچنین رشد شدید ۴۰ درصدی نرخ بهره یوآن، واحد پول چین، خارج از این کشور گذاشت.

بانک آمریکایی مورگان‌استنلی هشدار داد که کاهش ۱۵ درصدی ارزش یوآن ممکن است نفت خام را به مرز ۲۰ تا ۲۵ دلار در هر بشکه بکشاند و باعث ادامه افت ۱۵ درصدی قیمت در یک سال گذشته شود.

در حالی که این عدم پایداری در چین که دومین مصرف‌کننده عمده نفت در جهان است باعث بیم تجار در مورد آینده تقاضا شده، شرکت‌های حفاری در ایالات متحده می‌گویند که تا حد ممکن و علی‌رغم کاهش قیمت، بر فعالیت چاه‌های نفت متمرکز هستند.

طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، پیش‌بینی می‌شود که تولید نفت شیل این کشور در ماه فوریه سال جاری ۱۱۶ هزار بشکه در روزنسبت به ماه قبل از آن کاهش یابد، که معادل کاهش تولید در ماه ژانویه است. این مقدارکمتر از چیزی است که بسیاری از تحلیلگران ماه‌ها قبل پیش‌بینی کرده بودند.

قیمت نفت برنت بیش از ۱۵ درصد در هفت روز متوالی کاهش یافته است که شدیدترین افت قیمت در یک سال اخیر محسوب می‌شود.

قیمت نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۴ بالای ۱۰۸ دلار بود، اما با اوج گرفتن تولید نفت مازاد، قیمت‌های نفتی طی ۱۸ ماه بیش از سه برابر کاهش یافت.

در این میان خبرگزاری رویتز روز سه‌شنبه گزارش داد که امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه، گفته است که دو کشور عضو اوپک درخواست برگزاری نشست اضطراری این سازمان را مطرح کرده‌اند.

کشورهای عضو ماه گذشته نشستی برگزار کردند، اما بر سر تعیین سقف تولید به توافق نرسیدند. از آن زمان تاکنون قیمت نفت اوپک بیشتر از ده دلار سقوط کرده است.

وزیر انرژی نیجریه اشاره‌ای به نام دو کشوری که درخواست برگزاری نشست اضطراری کرده‌اند نکرد.

XS
SM
MD
LG