لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

افزایش فروش سیگارهای الکترونیکی در آمریکا


هون لیک، مخترع چینی سیگار الکترونیکی،‌در پکن در سال ۲۰۰۹
هون لیک، مخترع چینی سیگار الکترونیکی،‌در پکن در سال ۲۰۰۹
فروش سیگارهای الکترونیکی در آمریکا طی سال‌های اخیر افزایش یافته و شرکت‌های تولیدکننده این محصولات بر ابعاد تبلیغات خود افزوده‌اند. اما این صنعت در عین حال نگران افزایش مالیات و تشدید مقررات مربوط به کنترل دخانیات است و احتمال می‌دهد که موفقیت سال‌های اخیر را تا حدی از دست بدهد.

به نوشته روزنامه «فایننشل تایمز»، مالیات و مقررات جدید همزمان شده است با ارزیابی‌های کار‌شناسان بازار دخانیات در آمریکا که برای اولین بار پذیرفته‌اند تحت تاثیر افزایش فروش سیگارهای الکترونیکی، کمپانی‌های بزرگ سیگار بخشی از مشتریان خود را از دست داده‌اند.

شرکت‌های تولید سیگار الکترونیکی در تبلیغات خود این محصول را جایگزین سالمی برای سیگار معرفی می‌کنند و حتی در آمریکا و بریتانیا از کانال‌های تلویزیونی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند، روشی که از چند دهه پیش برای تولیدکنندگان سیگار تابو و ممنوعه محسوب می‌شد.

فروش سیگارهای سنتی طی یک دهه گذشته در آمریکا کاهش یافته است. طبق آمار «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌» آمریکا تحت تاثیر افزایش مالیات بر سیگار و ممنوع شدن کشیدن سیگار در رستوران‌ها و کافه‌ها فروش سیگار در فاصله سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است.

همزمان فروش سیگار الکترونیکی به شکل چشمگیری افزایش یافته، طی دو سال گذشته به رقم ۳۰۰ میلیون دلار رسیده و اگر با همین سرعت ادامه یابد طی چند سال آینده فروش آن از مرز یک میلیارد دلار نیز خواهد گذشت.

روزنامه «فایننشل تایمز» یادآوری می‌کند که فروش سیگارهای الکترونیکی در آینده ممکن است با موانع بزرگی روبه‌رو شود. نهادهای مسئول بهداشت و سلامتی عمومی در آمریکا در نظر دارند که در آینده نزدیک مقررات محدودکننده‌ای برای استفاده از این محصول را به اجرا بگذارند و برخی از ایالت‌ها نیز در فکر آن هستند که روی فروش این محصولات مالیات وضع کنند.

با توجه به سابقه نسبتا کوتاه تولید و عرضه این محصول هنوز مقررات کاملا دقیقی در مورد جنبه‌های مربوط به سلامتی و همین طور جنبه‌های تجاری و مالیاتی آن وضع نشده است. اداره مسئول کنترل مواد غذایی و دارو در آمریکا در سال ۲۰۱۰ در یک مجادله قضایی برای ممنوع کردن واردات این کالا شکست خورد، ولی هنوز هم در مورد بی‌ضرر بودن این نوع سیگار‌ها شک و تردید دارد.

همزمان برخی از ایالت‌های آمریکا قصد دارند با گرفتن مالیات از این صنعت بخشی از درآمد خود را که تحت تاثیر کاهش فروش سیگار سنتی از دست داده‌اند جبران کنند.

شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سیگار الکترونیکی می‌گویند تلاش خواهند کرد از واردات و توزیع محصولات با کیفیت پایین جلوگیری کنند. اما اگر مالیات باعث افزایش قمیت این محصولات شود، ممکن است روند رو به رشد فروش آن کاهش یافته و حتی متوقف شود.
XS
SM
MD
LG