لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

احیای یک ویروس پس از ۳۰ هزار سال


دانشمندان اخیرا توانسته‌اند یک ویروس بزرگ را که حدود ۳۰ هزار سال در مناطق یخ‌زده سیبری در روسیه به حالت نیمه‌جان، غیرفعال، بوده است احیا کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این ویروس هیچ خطری برای انسان‌ها ندارد. ولی به آمیب‌ها که موجودات تک‌سلولی هستند حمله می‌کند.

هر چند دانشمندان می‌گویند که این ویروس در مقایسه با سایر ویروس‌ها عظیم‌الجثه است، مثل سایر ویروس‌ها فقط با میکروسکوپ می‌توان آن را دید و خاصیت بیماری‌زا دارد.

این ویروس که طول آن حدود ۱٫۵ میکرومتر است بزرگ‌ترین ویروسی است که تاکنون کشف و شناخته شده و اندازه آن مثل یک باکتری کوچک است. ده سال پیش نیز ویروس‌های بسیار قدیمی دیگری کشف شده بود که دانشمندان اصطلاحا به آنها می‌گویند ویروس‌های باستانی.

یک زوج زیست‌شناس فرانسوی روند احیا و فعال کردن این ویروس را در یک مرکز تحقیقات علمی در فرانسه انجام دادند و روز دوشنبه این هفته، ۱۲ اسفندماه، نتایج تحقیقات آنها در نشریه آکادمی علوم آمریکا به چاپ رسید.

پژوهشگران می‌گویند که تحقیقات آنها نشان می‌دهد که بر اثر گرمایش زمین و ذوب شدن بخش بیشتری از مناطق یخ‌بندان اجرام خطرناکی مثل این ویروس‌های باستانی ممکن است دوباره پیدا شوند.

به اعتقاد آنها بررسی مناطق یخ‌‌بندان برای یافتن ویروس‌های باستانی که می‌توانند برای آمیب‌ها خطرناک باشند یک روش کم‌هزینه و مطمئن برای جستجوی این خطرهای بالقوه است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که افزایش یک و نیم درجه در دمای کره زمین ممکن است باعث شود که بخش وسیعی از سطح یخ‌زده کره زمین از حالت انجماد خارج شود. در این مناطق یخ‌زده که در نواحی بسیار سردسیر مثل شمال کانادا، سیبری یا آلاسکا قرار دارند لایه‌های خاک و سنگ برای مدتی بیش از دو سال در درجه حرارت زیر صفر قرار داشته و ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند در آنجا در حالت نیمه‌فعال باقی بمانند.
XS
SM
MD
LG