لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

افزایش تدابیر امنیتی در پروازهای مقصد آمریکا


دولت باراک اوباما روز چهارشنبه، ۱۱ تیر، اعلام کرد که تدابیر امنیتی برای «برخی از پروازهای» به مقصد آمریکا از اروپا و خاورمیانه افزایش می‌یابد. زمان آغاز این تدابیر «چند روز آینده» اعلام شده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، وزارت «امنیت میهن» ایالات متحده روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «تدابیر امنیتی مضاعف» در چند روز آینده در برخی از فرودگاه‌های خارجی آغاز خواهد شد.

دلیل افزون شدن تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها برای پروازهایی که قرار است در خاک آمریکا به زمین بنشینند نگرانی تازه از توانایی تروریست‌ها برای ساختن بمب‌هایی عنوان شده است که در سیستم‌های فرودگاه‌ها قابل ردیابی نیست.

در بیانیه وزارت امنیت میهن آمریکا در این باره آمده است که دولت باراک اوباما «اطلاعات تازه و مرتبطی» را با متحدان خارجی خود در میان گذاشته است.

در همین زمینه روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید که مقامات آمریکایی به‌ویژه از تروریست‌های سوریه و یمن ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید که دولت این کشور به اطلاعات تازه‌ای دست یافته است مبنی بر این که گروه‌های تروریستی سوریه و یمن مرتبط با گروه القاعده در تلاش‌اند بمب‌هایی بسازند که ردیابی‌شان با سیستم‌های موجود بسیار دشوارتر است.

با این حال سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که در بیانیه دولت آمریکا به تدابیر و اقدامات ویژه تازه و شکل و نوع آنها اشاره‌ای نشده است.

اما همین شبکه خبری به نقل از یک مقام امنیتی آمریکا که به نامش اشاره نکرده می‌گوید خط‌مشی جدید آمریکا در این باره تغییری در اقلامی که مسافران می‌توانند با خود به داخل هواپیما ببرند ایجاد نمی‌کند.

با این حال «احتمالا» پیش از سوار شدن مسافران به هواپیما «کفش و لوازم الکترونیکی آنها بازرسی شده و از اسکنرهایی برای ردیابی مواد منفجره استفاده خواهد شد».

تدابیر امنیتی تازه شامل پروازهای داخلی آمریکا نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG