لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

روز زمین، فرصتی برای نگاه به چهره واقعی تغییرات جوی


روز ۲۲ آوریل، دوم اردیبهشت، به عنوان روز جهانی زمین نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت‌ بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی این روز را «فرصتی برای تأکید مجدد مسئولیت همگانی برای کمک به گسترش هماهنگی با طبیعت» دانست و از جهانیان خواست تا «دگرباره میثاق خود برای احترام گذاشتن و پاس داشتن مام زمین را تجدید کنند».

سازمان ملل متحد با انتشار متنی که به همراه پیام آقای بان بر روی وب‌سایت این مجموعه قرار گرفته، تغییرات آب و هوایی را هشداری جدی توصیف کرده که در همه نقاط زمین با چهره‌هایی متفاوت ظاهر شده است: از مردی در مالدیو که به دلیل بالا آمدن سطح آب دریا، نگران جابه‌جایی خانواده خود است تا خرسی قطبی که ذوب شدن یخ‌ها خانه‌اش را ویران می‌کند.

سازمان ملل برای بزرگ‌داشت روز جهانی زمین و جلب توجه به این مسئله حیاتی، «تصاویر انسان‌ها، حیوانات و مکان‌هایی که تحت تأثیر یا تهدید مستقیم تغییرات جوی قرار گرفته‌اند به همراه تصاویر افرادی که برای انجام کاری در این باره به پا خاسته‌اند» را جمع‌آوری کرده است.

متن قرار گرفته بر روی وب‌سایت سازمان ملل با اشاره به جایگاه خاص کره زمین به عنوان «مادر» نزد بسیاری از مردمان جهان ادامه می‌افزاید: «مام زمین» اصطلاحی رایج برای سیاره زمین در شماری از کشور‌ها و مناطق جهان است، و این حاکی از وابستگی موجود میان انسان‌ها و دیگر گونه‌های جانوری ساکن این کره خاکی است. برای مثال، اهالی بولیوی زمین را «پاچاماما» و نیکاراگوآیی‌ها آن را «تونانتزین» می‌خوانند.

نام‌گذاری روز ۲۲ آوریل به عنوان روز جهانی مام زمین تأکیدی است بر نقش زمین و بوم‌زیست‌های آن در حیات‌بخشی مادرانه زمین به همه ساکنانش. این روز در عین حال یادآور مسئولیت همگان در دستیابی به توازن در نیازهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی نسل‌های کنونی و آینده انسان است که طبق سند نشست ریو در برزیل در سال ۱۹۹۲ به تصویب رسید.

متن فوق در ‌‌نهایت تأکید می‌کند که «برای بزرگ‌داشت وابستگی موجود میان انسان‌ها و دیگر گونه‌های جانوری ساکن کره زمین» مجمع عمومی سازمان ملل تاریخ ۲۲ آوریل را به عنوان روز جهانی مام زمین نام‌گذاری کرد «تا تأکیدی باشد بر نیاز به تلاش برای بهبود زندگی کودکان و بزرگسالانی که از اختلال‌های موجود رنج می‌برند تا آنها نیز بتوانند از حق زندگی کامل و پربار بهره‌مند شوند.»
XS
SM
MD
LG