لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

پیش‌نویس گزارش جدید سازمان ملل درباره گرمایش جو زمین


دو فعال حفاظت از محیط زیست در اعتراض به گرمایش زمین
دو فعال حفاظت از محیط زیست در اعتراض به گرمایش زمین
بر اساس پیش‌نویس یک گزارش مهم که توسط نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد تهیه شده و قبل از انتشار رسمی به رسانه‌ها درز کرده است، دانشمندان علوم جوی بیش از گذشته مطمئن هستند که فعالیت‌های بشر عامل اصلی گرمایش جو کره زمین است.

ولی پیش‌بینی پیامدهای این تغییرات جوی و اثرات آن بر آب و هوای مناطق مختلف کره زمین دشوارتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، گزارش‌هایی که هیئت کارشناسی بین‌المللی در زمینه گرمایش زمین تهیه می‌کند معمولا منبع اصلی برای تصمیم‌گیری‌های دولت‌های جهان برای مقابله با پیامدهای این پدیده جوی است. بنابراین دشوار بودن پیش‌بینی‌های دقیق در مورد عوارض گرمایش کره زمین برای هر بخش از جهان می‌تواند برنامه‌ریزی در حکومت‌ها را مشکل کند.

برای مثال، در حال حاضر برخی از کشورها بودجه‌های کلانی را به تغییر منابع انرژی مصرفی اختصاص داده و برخی دیگر می‌کوشند تاسیسات گسترده‌ای را برای حفاظت از خطوط ساحلی احداث کنند یا بودجه زیادی را به تحقیق در مورد گیاهان خوراکی که در مقابل افزایش درجه حرارت مقاوم هستند اختصاص داده‌اند.

این پیش‌نویس گزارش هیئت کارشناسی سازمان ملل متحد که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته قرار است ماه آینده منتشر شود. در این گزارش تایید می‌شود که به احتمال ۹۵ درصد فعالیت‌های بشر و به‌خصوص مصرف سوخت‌های فسیلی از سال‌های دهه ۱۹۵۰ میلادی در قرن بیستم به این سو عامل اصلی گرمایش جو کره زمین بوده است.

در گزارش‌هایی که در دو دهه گذشته تهیه شده بود کارشناسان احتمال کمتری می‌دادند که نقش فعالیت‌های بشر در گرمایش جو کره زمین تا این حد تعیین‌کننده باشد. برای مثال، در گزارش سال ۲۰۰۱ احتمال داده می‌شد که تاثیر فعالیت‌های بشری در به وجود آمدن این تغییرات حدود ۶۵ درصد یا در گزارش ۱۹۹۵ احتمال داده می‌شد که تاثیر آن حدود ۵۰ درصد باشد.

به این ترتیب با ادامه تحقیقات مشخص می‌شود که دیدگاه آن عده از دانشمندان که معتقدند گرمایش جو کره زمین یک پدیده طبیعی است بیش از گذشته در اقلیت قرار گرفته است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این گزارش جدید نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد اولین مورد از سه گزارش مفصلی است که قرار است طی سال جاری و سال آینده منتشر شوند. انتظار می‌رود که این گزارش‌ها با دقت مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند،‌چرا که در گزارش‌های قبلی که توسط این نهاد منتشر شده بود در مورد پیش‌بینی برخی از تغییرات جوی محاسبه‌های اشتباهی وجود داشت.

با این همه در گزارش جدید با دقت و اعتماد بیشتری به نسبت مورد آخر این گزارش‌های دوره‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، تاکید شده است که افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای که نتیجه مصرف سوخت‌های فسیلی بیشتر است درجه حرارت جو کره زمین را افزایش داده است. ولی برخی از نتیجه‌گیری‌ها در گزارش‌های قبلی از جمله نقش فعالیت‌های بشری در گسترش خشکسالی در سطح کره زمین را کم‌اهمیت‌تر می داند.

خبرگزاری رویترز در پایان یادآوری می‌کند که تمام دولت‌های جهان متعهد شده‌اند که با اقدامات پیشگیرانه گرمای کره زمین را در حد دو درجه بالاتر از حرارت معمول آن قبل از دوران صنعتی شدن جهان تثبیت کنند.

این درجه حرارت مرز خطرناکی تلقی می‌شود که نادیده گرفتن آن پیامد‌های جدی خواهد داشت، از جمله افزایش خشکسالی، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری، گسترش و وقوع سیلاب‌های بیشتر، افزایش سطح آب دریاها، نابودی مناطق ساحلی و حتی غرق شدن برخی از جزایر بزرگ جهان.
XS
SM
MD
LG