لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

رهبر القاعده خواستار تدارک «حمله بزرگ» به خاک آمریکا شد


ایمن الظواهری پس از مرگ اسامه بن لادن رهبری القاعده را بر عهده گرفت
ایمن الظواهری پس از مرگ اسامه بن لادن رهبری القاعده را بر عهده گرفت
ایمن الظواهری، رهبر القاعده، روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهریورماه، در پیامی به طرفداران خود خواستار تدارک «حمله بزرگ» به خاک ایالات متحده و ضربه «اقتصادی» به این کشور شد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، آقای ظواهری در پیامی صوتی که در اینترنت منتشر شده است در تهدیدی تازه خواستار تدارک «حمله‌ای بزرگ» به آمریکا شده است، حتی اگر این اقدام نیازمند «سال‌ها صبر» باشد.

تهدیدهای تازه رهبر القاعده یک روز پس از برگزاری یادبود دوازدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر به آمریکا و به‌ویژه شهر نیویورک در سال ۲۰۰۱ منتشر شده که نزدیک به سه هزار قربانی بر جای گذاشت.

همچنین در روز انتشار خبر پیام تازه رهبر القاعده از هرات در افغانستان خبر رسید که نیروهای طالبان در حمله‌ای انتحاری با اتومبیل به کنسول‌گری آمریکا در این شهر حمله کرده‌اند، حمله‌ای که دست‌کم هفت کشته بر جای گذاشته است.

ایمن الظواهری در پیام صوتی خود پس از آن که ادعا می‌کند گروه القاعده در سه کشور عراق و افغانستان و یمن بر آمریکا پیروز شده از طرفداران خود خواسته است به نبرد در «خاک آمریکا» ادامه دهند.

او از جمله حملات مورد نظر خود به واقعه تروریستی بمب‌گذاری در بوستون در آوریل سال جاری اشاره کرده است که به دست دو برادر چچنی‌الاصل انجام شد و سه کشته و بیش از ۲۵۰ مجروح بر جای گذاشت.

اما رهبر القاعده در این پیام خود رویکردی تازه نیز اختیار کرده است: ‌او از طرفداران خود خواسته است که به آمریکا ضربه اقتصادی نیز بزنند.

به گفته آقای ظواهری، پیروان القاعده باید دولت ایالات متحده را به هزینه هر چه بیشتر در زمینه تامین امنیت تحریک کنند تا «آمریکا از نظر اقتصادی بی‌رمق شود».

پیام تازه رهبر القاعده کمتر از یک ماه پس از آن منتشر شده است که دولت ایالات متحده در واکنش به شنود گفت‌وگوهای رهبران این گروه حاکی از امکان حمله به منافع آمریکا ۱۹ سفارت و کنسول‌گری خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را موقتا تعطیل کرد.

به‌رغم این تهدید تازه، سی‌ان‌ان در گزارش خود می‌گوید که حملات «گسترده» با هواپیماهای بدون سرنشین به نقاطی در خاک یمن و پاکستان به امکانات زیربنایی القاعده ضربه کاری زده، رهبران کلیدی آن را از پای درآورده، و به همین جهت از توانایی آن برای حمله بسیار کاسته است.
XS
SM
MD
LG