لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

زمزمه‌ای که به توقیف آخرین فیلم کاهانی انجامید


طناز طباطبایی، مهناز افشار، آیدا ماهیانی در فیلم «ارادتمند؛نازنین،بهاره،تینا»
طناز طباطبایی، مهناز افشار، آیدا ماهیانی در فیلم «ارادتمند؛نازنین،بهاره،تینا»

ساعاتی پس از انتقاد خبرگزاری فارس از فیلم جدید عبدالرضا کاهانی، حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، از توقیف این فیلم خبر داد.

آقای ایوبی در یک نشست خبری ضمن تأیید توقیف فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» از سوی شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که این فیلم را «ندیده و نمی‌تواند درباره آن قضاوتی داشته باشد.»

هنوز مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزییات دقیقی دراین‌باره منتشر نکرده‌اند. عبدالرضا کاهانی نیز که این روزها در فرانسه به سر می‌برد از اظهارنظر درباره گفته‌های مقام‌های رسمی پیرامون توقیف «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» تا این لحظه خودداری کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری فارس ساعاتی پیش از انتشار گفته‌های حجت‌الله ایوبی با انتشار مطلبی از آنچه «فرآیند صدور پروانه ساخت» برای فیلم‌های این کارگردان سینمای ایران خواند، به‌شدت انتقاد کرد.

پشت صحنه فیلم توقیف شده«ارادتمند؛نازنین،بهاره،تینا» عبدالرضا کاهانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:14 0:00

این خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان با اشاره به فیلم قبلی عبدالرضا کاهانی، «استراحت مطلق»، از آن با عنوان فیلمی «سخیف و مبتذل» نام برد که با «حاشیه‌هایی روانه سینماها شد.»

این اولین بار نیست که فیلم‌های عبدالرضا کاهانی با مشکل ممیزی روبه‌رو می‌شوند. پیش‌ازاین فیلم تحسین‌شده «اسب حیوان نجیبی است» نیز از سوی مقام‌های دولتی به ارائه تصویری نامناسب از فساد در دستگاه انتظامی متهم شده بود.

«وقت داریم حالا» کاهانی؛ داستان عشق و تجاوز
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00

وقت داریم حالا، داستان عشق و تجاوز به کارگردانی عبدالرضا کاهانی

تارنمای معتبر و انگلیسی‌زبان «ورایتی» در مطلبی با عنوان «ایران نمایش فیلم اسب را ممنوع کرد» عبدالرضا کاهانی را در زمره فیلم‌سازان مستقلی می‌نامد که به نوشته این تارنما «حکومت ایران سعی می‌کند دهان آن‌ها را ببندد».

آلیسا سایمون منتقد ورایتی نیز با اشاره به فیلم «بیست» که موفق شد جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی‌واری را هم‌ کسب کند؛ کارگردان فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» را کارگردانی مسلط ارزیابی کرده و می‌نویسد که سبک صریح عبدالرضا کاهانی نشان‌دهنده نگاه نافذ و دلسوزانه او و قدرت و تسلطش بر روایت است.

خبرگزاری فارس در معرفی کارگردان فیلم‌های «بیست»، «هیچ» و «اسب حیوان نجیبی است»، از آقای کاهانی با عنوان فیلم‌سازی «جنجالی» نام برده که در «اجرا، آنچه در ذهنش می‌گذرد را می‌سازد».

این خبرگزاری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را «به کوتاهی در عدم دریافت تعهد از کارگردان و تهیه‌کننده جهت ساخت فیلم بر اساس فیلمنامه» متهم کرده است.

حجت الله ایوبی در یک نشست خبری ضمن تأیید توقیف این فیلم از سوی شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که این «فیلم را ندیده» و «نمی‌تواند درباره آن قضاوتی داشته باشد.»
حجت الله ایوبی در یک نشست خبری ضمن تأیید توقیف این فیلم از سوی شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که این «فیلم را ندیده» و «نمی‌تواند درباره آن قضاوتی داشته باشد.»

عبدالرضا کاهانی پیش‌تر در آستانه جشنواره ۳۳ فیلم فجر با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی گفته بود: «نوعی جدیدی از سانسور در مدیریت سینمایی باب شده است، اینکه مسئولین ارشاد می‌گویند که کاری از ما ساخته نیست و فیلم شما جنجال‌برانگیز خواهد بود.»

خبرگزاری فارس فیلم سینمایی «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» را فیلمی سرشار از «اعمال منافی عفت و موازین اسلامی» نامیده و این‌گونه پیش‌بینی کرده است که اعضای شورای پروانه نمایش از «دیدن فیلم شوکه شده‌اند».

در خلاصه داستان فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» تنها به این جمله استفهامی اشاره‌شده است: «کجا بریم امشب؟». در این فیلم مهناز افشار، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی، مهران غفوریان و چهره جدیدی با نام آیدا ماهیانی حضور دارند.

XS
SM
MD
LG