لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

۱۱ نفر در حمله اسراييل به نوار غزه کشته شدند


سربازان ارتش اسراییل، ساعتی پیش از یورش به نوار غزه در صبح روز چهارشنبه
سربازان ارتش اسراییل، ساعتی پیش از یورش به نوار غزه در صبح روز چهارشنبه

به گفته منابع بيمارستانی و شاهدان محلی، روز چهارشنبه در حمله اسراييل به نوار غزه، ۱۱ فلسطينی از جمله يک کودک ۱۲ ساله کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، اين بزرگترين حمله اسراييل به نوار غزه طی دو هفته اخير بوده است. نزديک به دو هفته پيش، سازمان اسلامگرای حماس، کنترل کامل نوار غزه را در اختيار گرفت.


اسراييل پيش از اين تلاش کرده بود که با تحريم اقتصادی و سياسی، سازمان حماس را تحت فشار قرار دهد و حمله روز چهارشنبه اين کشور به شهر جنوبی خان يونس در نوار غزه، حاکی است که اين کشور به دنبال افزايش فشارها برای منزوی ساختن سازمان حماس است.


رويترز به نقل از شاهدان محلی گزارش داده است که شبه نظاميان در دو محل که درگيری هايی رخ داد، تلاش کردند تا با پرتاب راکت در برابر سربازان و زره پوش های اسراييلی مقاومت کنند.


منابع بيمارستانی در منطقه اعلام کرده اند که نيروهای اسراييلی سه مرد مسلح را در نزديکی خان يونس کشتند. همچنين در ميان کشته شدگان چهار شبه نظامی، سه شهروند عادی – از جمله يک کودک ۱۲ ساله – و يک مرد ناشناس ديده می شوند.



اسراييل پيش از اين تلاش کرده بود که با تحريم اقتصادی و سياسی، سازمان حماس را تحت فشار قرار دهد و حمله روز چهارشنبه اين کشور به شهر جنوبی خان يونس در نوار غزه، حاکی است که اين کشور به دنبال افزايش فشارها برای منزوی ساختن سازمان حماس است.

اين منابع اعلام کرده اند که در اين درگيری ها ۴۵ تن نيز به سختی مجروح شده اند و هم اکنون در بيمارستان بستری هستند.


برخی گزارش ها حاکی است که از ميان ۱۱ کشته حمله اسراييل به نوار غزه، تنها سه مرد مسلح وابسته به سازمان حماس وجود دارند و باقی کشته شدگان با حماس ارتباطی نداشته اند.


اين سازمان با بيرون راندن نيروهای وفادار به محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی کنترل نواره غزه را به دست گرفته و به رغم اينکه آقای عباس با انحلال کابينه ائتلافی، نخست وزير جديدی تعيين کرده، اعضای حماس می گويند که به کابينه سابق اين تشکيلات که بيشتر در غزه مستقر است، وفادارند.


فوازی برهوم، سخنگوی سازمان حماس، يورش روز چهارشنبه ارتش اسراييل به مناطقی از نوار غزه را، «بخشی از دسيسه خائنانه عباس برای افزايش فشارها بر حماس و مردم غزه» توصيف کرد.


همزمان جمال نزال، سخنگوی جنبش فتح – به رهبری محمود عباس – نيز درباره اين حمله ارتش اسراييل گفت که اين کشور از اختلافات داخلی فلسطينی ها و اوضاع غزه، سوء استفاده می کند.


به گفته سخنگوی فتح، ارتش اسراييل موضوع کنترل نوار غزه توسط سازمان حماس را به بهانه «هجوم به فلسطينی ها» بدل کرده و با اين موضوع حمله خود را توجيه می کند.


يک سخنگوی ارتش اسراييل در تل آويو، حمله به نواره غزه را بخشی از يک عمليات «عليه تهديدهای تروريستی» خواند و گفت که در جريان اين حمله، دو سرباز اسراييلی بر اثر شليک موشک های ضد تانک، زخمی شده اند.


در حالی که سازمان حماس کنترل نوار غزه را در اختيار دارد، گروه ديپلمات های اتحاديه اروپا، ايالات متحده آمريکا، روسيه و سازمان ملل متحد اميدوارند تا بتوانند از طريق محمود عباس، آرامش را به منطقه بازگردانند و مذاکرات صلح را بار ديگر احيا کنند.


همچنين در فاصله کوتاهی بعد از اينکه تونی بلر، نخست وزير پيشين بريتانيا پست خود را ترک کرد، واشينگتن به جامعه جهانی پيشنهاد داد تا آقای بلر، به عنوان «فرستاده ويژه خاروميانه» انتخاب شود تا با حمايت قدرت های جهان، در مناقشه اين منطقه ميانجيگری کند.


XS
SM
MD
LG