لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

دهها هزار مبتلا به ایدز ایران


گزارش سالانه برنامه مشترک سازمان ملل متحد درزمينه ايدز، UNAIDS ، که به مناسبت روز جهانی ايدز در ماه دسامبر انتشار يافته است، حکايت از ادامه روند ابتلا به ويروس اچ آی وی و ايدز درسراسر جهان دارد.
گزارش سالانه برنامه مشترک سازمان ملل متحد درزمينه ايدز، UNAIDS ، که به مناسبت روز جهانی ايدز در ماه دسامبر انتشار يافته است، حکايت از ادامه روند ابتلا به ويروس اچ آی وی و ايدز درسراسر جهان دارد.
دفتر پشیگیری از ایدز سازمان ملل متحد ، UNAIDS ، در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی ايدز اعلام کرد که اپيدمی ابتلا به ایدز در ایران به سرعت رو به افزايش است.

طبق آمار ارائه شده در این گزارش ، در ايران بين ۳۶ هزار تا ۱۶۰ هزار نفر ناقل ویروس HIV یا مبتلا به بیماری ایدز هستند و ، بين ۹۲۰ تا ۲۷۰۰ نفر درسال گذشته، جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

گزارش سالانه برنامه مشترک سازمان ملل متحد درزمينه ايدز، اشاره دارد که از زمان ورود ویروس HIV به ایران تا شهريور ماه سال گذشته، ۱۱ هزار و ۹۳۰ نفردر برنامه های مبارزه با اچ آی وی و ايدز در ايران، ثبت نام کرده اند.

از اين تعداد، ۶۱ درصد آنها به دليل استفاده از مواد مخدر و بقيه به دليل رابطه جنسی، انتقال خون و يا از مادر به نوزاد، به بیماری ایدز مبتلا شده اند یا اینکه ناقل ویروس HIV هستند.

آمارهای رسمی

در گزارش UNAIDS بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ايران، آمده است : حدود ۲۳ درصد معتادان تزريقی در شهر تهران، به HIV مبتلا هستند.

در اين گزارش به عنوان نمنونه به زندان مرودشت اشاره شده و آمده است : ۱۹ درصد از ۸۳ درصد معتادان زندانی در این زندان که به مواد مخدر تزريقی دسترسی داشته اند گفته اند که از سرنگ استريل نشده استفاده کرده اند.

همين موضوع، به گفته اين گزارش، مقام های جمهوری اسلامی را بر آن داشته است تا برای مبارزه با اپيدمی HIV ، وسايل تزريقی استريل شده را درزندان ها توزيع کنند تا بدين وسيله از گسترش اين اپيدمی در زندان ها و سپس در جامعه جلوگيری به عمل آورند.

این نگرانی درمورد گسترش بیماری ایدز از طريق رابطه جنسی نيز که عامل مهم ديگری درگسترش ویروس HIV و بیماری ايدز شناخته می شود، وجود دارد. به عنوان مثال، دريک تحقيق مشخص شده است که بيش از ۲۸ درصد پسران جوان ايرانی در رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی کنند .

ايدز ؛ « معضل اجتماعی درايران »

دکتر حميدرضا ستايش، مدير برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمينه ايدز درايران ، با اشاره به گزارش سال ۲۰۰۶ ميلادی، که دو صفحه آن به ايران اختصاص داده شده است، در مصاحبه با رادیو فردا گفت: « اقداماتی که دولت و بخش غير دولتی در ايران انجام داده اند، عمدتا حول پذيرش اين موضوع است، که ايدز به عنوان يک معضل اجتماعی وجود دارد و بايد با آن رسيدگی کرد.»

دکتر ستايش در مورد ۴ گروه معتادان، زندانيان، روسپیان و مردان همجنس گرا، که بيش از ساير گروه های اجتماعی ، در معرض ابتلا به ايدز هستند، گفت: « گروه نخست ، معتادان تزريقی هستند، که می توانند اپيدمی HIV را با سرعت بيشتری گسترش دهند. »

به گفته وی، دولت ايران درسال های گذشته اقدامات زيادی را برای کنترل اين اپيدمی در ميان معتادان تزريقی، از طريق در اختيار قراردادن سرنگ و سوزن و نيز تلاش برای ترک اعتياد آنان انجام داده است.

دکتر حميدرضا ستايش درمورد گروه دوم، يعنی زندانيان، که ویروس HIV در ميان آنان به سرعت افزايش پيدا کرده است، گفت: « ايران اقدامات بسيار زيادی را درزندان ها انجام می دهد، که مورد تقدير مجامع بين المللی هم قرار گرفته است. »

البته ، به گفته مدير برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمينه ايدز درايران، چنين اقداماتی در مورد دو گروه ديگر، يعنی روسپیان و مردان همجنس گرا، مانند ساير کشورها، انجام نگرفته است.

دکتر ستايش در ادامه، سرعت گسترش ايدز در ايران را سريع دانست و افزود: « آمارهايی که مورد توافق ما و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ايران قرار دارد، نشان دهنده آن است، که شمار مبتلايان به ايدز در دو سال گذشته، بيش ازدو برابر شده است.»

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص درصد خطر ابتلای گروه سنی جوانان در ايران به ويروس اچ وی آی و بيماری ايدز، تاکيد کرد: « جوانان بين ۱۵ تا ۲۴ سال بيش از سايرين در معرض ابتلا قرار دارند.»

به اعتقاد دکتر حميدرضا ستايش، بهترين سلاح برای مقابله با ايدز، آموزش است، که الزاما آموزش جنسی نيست ، بلکه آموزش مهارت های زندگی مانند « مهارت نه گفتن و قاطعيت » را هم در بر می گيرد.

به گفته مدير برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمينه ايدز در ايران، اقداماتی درمدارس ايران در خصوص مهارت های زندگی انجام گرفته است که به هيچ وجه کافی نبوده اند.

وی در عين حال، خبر داد که تمام آموزش های مرتبط با HIV درمدارس ايران متوقف شده است و گفت : « اين زنگ خطری جدی برای اين موضوع است.»

دکتر ستايش سپس ابراز اميدواری کرد که مقام های مسئول ايرانی در اين تصميم تجديد نظر کنند.

۳۹میلیون نفر، مبتلا به ایدز

گزارش سالانه برنامه مشترک سازمان ملل متحد درزمينه ايدز، UNAIDS ، که به مناسبت روز جهانی ايدز در ماه دسامبر انتشار يافته است، حکايت از ادامه روند ابتلا به ويروس اچ آی وی و ايدز درسراسر جهان دارد.

دراين گزارش، تخمين زده شده است که حدود ۳۸ ميليون و ۶۰۰ هزارنفر در سراسر جهان با ويروس اچ آی وی زندگی می کنند.بنا به اين گزارش حدود چهار ميليون و يکصد هزار نفر ، جديدا به ويروس اچ آی وی مبتلا شده اند و حدود دو ميليون و هشتصد هزار نفر نيز به دليل بيماری ايدز، جان خود را از دست داده اند.

در گزارش UNADIS ، تعداد افراد بالای ۱۵ سال که درخاورميانه و شمال آفريقا به ويروس اچ آی وی و بيماری ايدز مبتلا شده اند، در سال ۲۰۰۵ ميلادی ، حدود ۶۴۰ هزار نفر برآورد شده است. اين رقم در سال ۲۰۰۳ ميلادی، ۳۸۰ هزار نفر بوده است، که به اين ترتيب، ابتلا به بیماری ایدز در سنین نوجوانی ، افزايشی چشمگيری یافته است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG