لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

نشست سران اپک APEC به کار خود پايان داد


برخلاف اتحاديه اروپا، اين بيست و يک کشور از لحاظ سياسی شباهتی به هم ندارند و بر خلاف گروه جی هشت، همه آن ها از نظر اقتصادی قدرتمند نيستند.
برخلاف اتحاديه اروپا، اين بيست و يک کشور از لحاظ سياسی شباهتی به هم ندارند و بر خلاف گروه جی هشت، همه آن ها از نظر اقتصادی قدرتمند نيستند.
چهاردهمين نشست سران کشور های عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسيا و کرانه اقيانوس آرام، اپک APEC، در هانوی پايتخت ويتنام، با انتشار بيانيه ای به کار خود پايان داد .

در بيانيه پايانی نشست سران اپک آمده است: «متعهد می شويم که از هيچ کوششی برای بيرون رفتن از بن بستی که در مذاکرات تجارت جهانی در دوحه پيش آمده است دريغ نکنيم. از ابتکار عمل هايی که به کاهش تهديد های تروريستی عليه منابع غذايی پيش می آيد استقبال می کنيم. محيط های امن افراد و گروه های فساد را بر می چينيم.»

حضور در قاره آسيا و يا هم جوار بودن با اقيانوس آرام و نيز کاهش موانع گمرکی و افزايش مروادات اقتصادی، سبب شده است تا ۲۱ کشور از سال ۱۹۸۹ تا سال ۱۹۹۸ ميلادی گرد هم بيايند.

برخلاف اتحاديه اروپا، اين بيست و يک کشور از لحاظ سياسی شباهتی به هم ندارند و بر خلاف گروه جی هشت، همه آن ها از نظر اقتصادی قدرتمند نيستند. با اين همه بيش از نيمی از مراودات اقتصادی جهان توسط آن ها انجام می شود.

کره شمالی و اپک

چهاردهمين نشست سران در هانوی، پايتخت ويتنام، پيش از هر چيز تحت تاثير آزمايش های هسته ای کره شمالی و برای کاهش موانع گمرکی ميان کشور های عضو برگزار شد.

در مورد آزمايش های هسته ای کره شمالی، به دليل اختلاف نظر بين اعضا، پيونگ يانگ تنها پشت درهای بسته اين نشست محکوم شد و در بيانيه پايانی، جز همين نکته به آن اشاره ديگری نشده است.

مسئله کره شمالی چنان اهميت داشت که پيش از آغاز نشست، مقام های سياسی و سران کشور های عضو گفت و گو ها بر سر آن را آغاز کرده بودند.

رييس جمهور آمريکا در مورد آزمايش های هسته ای کره شمالی به بخت بازگشت به ميز مذاکرات اشاره کرد و گفت: «هنوزاين احتمال وجود دارد تا بتوانيم اين مسئله را به شکل صلح آميز و ديپلماتيک حل کنيم. بسيار مهم است تا جهان بداند قطع نامه هايی که شورای امنيت تصويب می کند اجرايي هستند. بخشی از گفت و گو های من در اين مورد خواهد بود که ما چگونه به شکل کامل اين تحريم ها را که دنيا از ما می خواهد عملی خواهيم کرد.»

چين و آمريکا

امروز در ديداری غير رسمی با رييس جمهور چين، آقای بوش از اين کشور خواست تا با فشار سياسی بر پيونگ يانگ، بر رفتار اين کشور تاثير بگذارد.

جرج بوش پس از اين ديدار گفت: «چين کشور بسيار مهمی است و ما اميدواريم بتوانيم با هکاری با اين کشور بر مشکلاتی مانند کرهً شمال و ايران غلبه کنيم.»

چين از جامعه جهانی خواسته است تا پيشاپيش از اهرم فشار بر پيونگ يانگ استفاده نکنند. روسيه نيز در مورد آغاز دور جديدی از گفت و گو ها با مقام های کرهً شمال ابراز خوشبينی کرده است.

در روز نخست نشست سران اپک سرگی لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت: «ما در حال بازگشت به پای ميز مذاکره هستيم. وضعيت بعد از ادعای ازمايش سلاح هسته ای و نسبت به گذشته بهتر نشده است. ولی موضوع اصلی اين است که توافق برای بازگشت به مذاکرات به دست آمده است و من اميدوارم که در نهايت با موفقيت به پايان برسد.»

هو جين تائو، رييس جمهور چين پيش از آغاز مذاکرات کشور خود را متعهد به توسعه صلح آميز خواند و گفت: «چين متعهد به توسعه ای صلح آميز است و خود تلاش می کند تا با تبليغ صلح جهانی توسعه پيدا کند. چه در حال حاضر و چه در آينده، چين برای تقويت صلح جهانی و تبليغ توسعه مشارکتی، يک نيروی محرک باقي خواهد ماند .»

پس از گفت و گو با جرج بوش، هو جين تائو روابط دو کشور چين و آمريکا را رضايت بخش خواند. هوجين تائو گفت: «من خوشوقتم که روابط دو کشور نسبت به آخرين ديدار ما در سن پترزبورگ در ماه ژوييه بهتر شده است.»

دو کشور تاکيد دارند تا تبادل نظر و ملاقات های دو طرفه در سطح مقام های بلند مرتبه پياپی انجام گيرد.
برخی از مهم ترين کشور های اپک عبارتند از استراليا، آمريکا، کانادا، چين و روسيه. ويتنام کشوری که ميزبان امسال سران اپک بود از سال ۹۸ ميلادی به عضويت اين سازمان در آمده است.
XS
SM
MD
LG