لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

ده فیلم برتر سال ۲۰۰۶، به انتخاب منتقدين آسوشيتد پرس


فيلم «نامه هايی از ايوو جيما»، در رده ششم این فهرست جای گرفته است.
فيلم «نامه هايی از ايوو جيما»، در رده ششم این فهرست جای گرفته است.
منتقدين سينمايی خبرگزاری آسوشيتد پرس، فهرستی از بهترين فيلم های انتخابی خود را در سال ۲۰۰۶ منتشر ساختند.

فيلم های انتخاب شده در اين فهرست اغلب با گزينش مهمترين جوايز سينمايی هاليوود از جمله «اسکار» و «اسپيريت آواردز» همخوانی دارد.

بنا بر آرای اين منتقدين سينمايی، سال ۲۰۰۶ يکی ازپربارترين سال های اخير برای سينمای هاليوود به شمار می رود و در صدر فهرست ده فيلم برجسته نیز نام فيلم «پنز لابيرنت» يا «تودرتوی پيچيده» کاری از گيلرمو دل تورو، کارگردان اسپانيايی تبار قرار گرفته است.

این فيلم با استفاده از جنبه های اسطوره ای فرهنگ های مختلف جهان و خلق يک فضای خيالی کم نظير، داستان دختر بچه ای است که با ورود به يک بيشه باستانی و تخيلی، از شرايط تاريک زندگی تحت رژيم فاشيستی دوران فرانکو، در اسپانيای سال ۱۹۴۴ می گريزد.

فيلم «ملکه» ساخته استفن فيرز و با شرکت هلن ميرن بازيگر برجسته تاتر و سينمای بريتانيا که نقش پرچالش ملکه انگلستان در روزهای پس از مرگ پرنسس دايانا را بازی می کند، به عنوان دومين فيلم برجسته سال اين فهرست برگزيده شده است.

از هم کنون برخی صاحب نظران پيش بينی می کنند که خانم ميرن، جايزه اسکار بهترين بازيگر زن سال را نيز برای بازی در اين فيلم از آن خود سازد.

فيلم بعدی، فيلم مستقل و کمدی تراژدی «ليتل ميس سان شاين» ساخته جاناتان ديتون و ولری فريس است که داستان سفر گروهی يک خانواده ازهم پاشيده آمريکايی است که در صدندند تا دختر کوچک خود را به يک مسابقه ملکه زيبايی کودکان برسانند. اين فيلم با شرکت تونی کلت و استيو کرل و شخصيت های نزديک به واقعی آن مورد توجه شديد تماشاگران قرار گرفت.

فيلم «يونايتد ۹۳» چهارمين فيلم انتخابی فهرست، درباره عمليات قهرمانانه و ضد تروريستی مسافرين هواپيمايی که در روز يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در حومه فيلادلفيا سقوط کرد است که در آن، کارگردان «پال گرينگراس» با شيوه ای مستند گونه و با استفاده از هنرپيشه های ناشناس، تصاویری دیدنی از آخرين دقايق زندگی مسافرين پرواز شماره ۹۳ يونايتد را در اختيار تماشاگر می گذارد.

«ديز آو گلوری» يا روزهای شکوهمند، ساخته «رشيد بوشارب»، ماجرای از خود گذشتگی های نيروهای آفريقای شمالی برای نجات فرانسه از چنگال نازی های آلمان هيتلری است که در عوض فرانسه آن را با دهها سال تبعيض نژادی و اجحاف به اين شهروندان بازپرداخت می کند.

دو فيلم بعدی فهرست فيلمهای برجسته سال ۲۰۰۶ ، «ما را از شيطان برهانيد»، مستندی درباره سواستفاده های جنسی از نوجوانان در کليساهای کاتوليک و فيلم «نامه هايی از ايوو جيما»، فيلمی از وقايع نبرد خونين ايووجيما، به زبان ژاپنی و ساخته کلينت ايستوود کارگردان و بازيگر برجسته هاليوود است که فيلم «پرچم پدران ما» ساخته ديگر او درباره جنگ جهانی دوم نيز هشتمين فيلم انتخابی اين فهرست محسوب می شود.

فيلم مستند «حقيقت ناجور» با شرکت ال گور، معاون سابق رييس جمهور آمريکا، درباره شرايط جوی کره زمين نهمين فيلم انتخابی فهرست و دهمين فيلم انتخابی نيز «چيلدرن آو من» يا «بچه های بشريت» ساخته آلفونسو کوران يک فيلم آينده نگر است که در آن بخاطرشيوع آفت «عدم باروری» موجوديت بشريت به خطر می افتد.
XS
SM
MD
LG