لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

«دستیابی به سند آشتی ملی فلسطین در مصر»


دوره ریاست جمهوری عباس ۹ ژانویه سال آینده پایان می یابد. (عکس: epa)
دوره ریاست جمهوری عباس ۹ ژانویه سال آینده پایان می یابد. (عکس: epa)

در حالی که محمود عباس، رهبرتشکیلات خودگردان فلسطینی، از«دستیابی به سند آشتی ملی فلسطین» و حمایت جنبش فتح ازاین سند خبرداد، سران حماس او را به «نداشتن شهامت» برای رودررو شدن با حماس متهم کردند.


محمود عباس روز دوشنبه ششم آبان ماه در پایان دیدار با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، گفت: «سند پایان دادن به نزاع قدرت میان فتح و حماس و برقراری آشتی میان همه گروه های فلسطینی به دست آمد».


آقای عباس گفت مصر به زودی جزئیات این سند را منتشرمی کند. مصر از نهم نوامبر رسما پذیرای هیات های نمایندگی فتح و حماس و سایرتشکل های فلسطینی است.


سران همه سازمان های فلسطینی، به ویژه حماس و فتح، برای اعزام هیات به قاهره ابرازآمادگی کرده اند.


اما صلاح البردویل، یک سخنگوی حماس، در واکنش به مسائل مطرح شده در دیدار دوشنبه قاهره میان محمود عباس و رییس جمهوری مصر گفت که آقای عباس و جنبش «فتح» باید با حماس مذاکره کنند، نه با مصر.


به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، صلاح البردویل، نماینده حماس در مجلس منحل شده فلسطینی، گفت: «مصر صرفا نقش میانجی را ایفا می کند و اگر عباس می خواهد به نزاع داخلی پایان دهد، باید با حماس به توافق برسد، نه با مصر».


رقابت های حماس و فتح ازهنگامی که حماس درانتخابات پارلمانی ژانویه ۲۰۰۶ اکثریت کرسی ها را از آن خود کرد شدت گرفته است.


از ژوئن سال ۲۰۰۷ که نیروهای حماس در سلسله رخدادهایی پرتلفات، کنترل نوارغزه را به دست گرفتند اختلاف ها میان دو جنبش اوج گرفت. در این میان تلاش های پادشاه عربستان سعودی و امیر قطر برای آشتی این دو جنبش ناکام ماند.


کنفرانس تازه آشتی ملی فلسطینی درحالی ازسوی مصرتدارک دیده شده که حماس همچنان اصرار دارد محمود عباس باید از نهم ژانویه مقام ریاست جمهوری را ترک کند.

کنفرانس تازه آشتی ملی فلسطینی درحالی ازسوی مصرتدارک دیده شده که حماس همچنان اصرار دارد محمود عباس باید از نهم ژانویه مقام ریاست جمهوری را ترک کند.


حماس می گوید با به پایان رسیدن دوره رسمی چهار ساله ریاست جمهوری آقای عباس، دیگر او را به عنوان رهبر به رسمیت نخواهد شناخت.


جنبش فتح می گوید حماس برای نبردهای داخلی جدید آماده شده و می خواهد «به یک کودتا در کرانه باختری» نیز دست بزند.


برای مقابله با این احتمال، نیروهای وفادار به محمود عباس به تدارکات لازم دست زده اند. استقرار حدود ۶۰۰ نیروی تازه نفس فلسطینی در حبرون (الخلیل) در کرانه باختری ازبیست و سوم اکتبر آغاز شده است. این نیروهای تازه نفس ازسوی آمریکا در پایگاه های نظامی، ازجمله در اردن، آموزش دیده اند.


در همین حال محمود عباس سه شنبه ۲۸ اکتبر درعربستان با ملک عبدالله پادشاه آن کشور به گفتگو نشسته است.


عربستان و دیگرکشورهای عضو اتحادیه عرب ازمواضع جنبش فتح و محمود عباس دیدارمی کنند و با نخست وزیر رسمی تشکیلات فلسطینی تماس دارند.


کشورهای عضو اتحادیه عرب در یک سال و چهارماهی که ازتسلط یک جانبه حماس برغزه می گذرد، هیچ دیداری با سران حماس درغزه نداشته اند، اما چند تماس محدود با خالد مشعل، رییس دفترسیاسی حماس درسوریه، به عمل آمده است.


آقای عباس در دیدارهای سه شنبه ریاض با پادشاه عربستان و سایربلندپایگان آن کشور دیدگاه آنان را در مورد تحولات داخلی فلسطین و قراردادن طرح صلح عربستان به عنوان اساس گفتگوهای اسرائیل با فلسطینی ها جویا می شود.


عربستان هفته گذشته ازآمادگی رییس جمهوری و وزیر دفاع اسرائیل برای گفتگو درمورد طرح صلح عربستان استقبال کرد.


محمود عباس در دیداردوشنبه با رییس جمهوری مصر گفت طرح صلح عربستان با ارزش ترین هدیه برای فلسطینی ها در ۶۰ سال اخیراست.


محمود عباس گفت براساس این طرح نه تنها اعضای اتحادیه عرب، که ۵۷ کشورعرب و مسلمان عضو سازمان «کنفرانس اسلامی» آماده عادی سازی مناسبات با اسرائیل هستند، ولی اسرائیل باید از سرزمین های فلسطینی، ارتفاعات جولان و کشتزارهای شبعا عقب نشینی کند.


XS
SM
MD
LG