لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

عباس برای دیدار با پوتین به مسکو می رود


محمود عباس در تلاش است تا از نفوذ سازمان حماس بکاهد.
محمود عباس در تلاش است تا از نفوذ سازمان حماس بکاهد.

محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، برای ديدار با رییس جمهوری روسيه و ساير بلندپايگان آن کشور، به مسکو می رود. اين نخستين بار پس از تسلط سازمان حماس بر نوارغزه است که محمود عباس با بلندپايگان روسيه گفت و گو می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، درحالی که روسيه برای گسترش نقش خود در چارچوب کميسيون ۴ جانبه صلح خاورميانه تلاش می کند، رخدادهای ماه های اخير درسرزمين های فلسطينی، بر دامنه اختلافات ميان محمود عباس و جنبش فتح با دولت مسکو برسر ديدگاه روسيه درقبال حماس، افزوده است.

محمود عباس که شامگاه يکشنبه به مسکو خواهد رسيد، با ولاديميرپوتين، رييس جمهوری آن کشور و شمار ديگری ازمقامات ارشد روس گفتگو خواهد کرد.


روسيه اندکی پس از پيروزی غافلگيرکننده سازمان حماس در انتخابات يک سال و نيم پيش در سرزمين های فلسطينی، پذيرای هياتی ازسران حماس شد.

درآن هنگام، روسيه يکی ازنخستين اعضای جامعه جهانی بود که مقام های حماس را پذيرفت و به گفت و گو با اسماعيل هنيه و ديگر سران حماس پرداخت.


خالد مشعل، رييس دفترسياسی حماس نيز دريک سال و نيم اخير، دو بار به روسيه سفرکرده است.


الکسی مالاشنکوAlexei Malashenko ، يک تحليلگر روس به خبرگزاری فرانسه گفت که محمود عباس به مسکو می رود تا از پوتين بخواهد که روابط روسيه و حماس را به پايان برساند.


اين تحليلگر روس به خبرگزاری فرانسه گفت محمود عباس می خواهد به پوتين نشان دهد که تنها رهبر واقعی دربين فلسطينی ها شخص او است.



الکسی مالاشنکو، يک تحليلگر روس به خبرگزاری فرانسه گفت که محمود عباس به مسکو می رود تا از پوتين بخواهد که روابط روسيه و حماس را به پايان برساند.

مالاشنکو که با موسسه کارنگی Carnegie در روسيه کارمی کند، معتقد است که از ديدگاه محمود عباس، موضع روسيه درقبال حماس، «عجيب» و غير قابل توجيه است.


اين در حالی است که خالد مشعل، روز پنجشنبه با سرگی لاوروف وزير امور خارجه روسيه تلفنی گفت و گو کرده است.


روسيه اعلام کرده که بايد درها را برای مذاکره با حماس بازگذاشت، ولی به گفته ناظران، احتمال اينکه روسيه بتواند در گشايش گره های روند صلح خاورميانه نقش اصلی را ايفا کند، اندک است.

درعين حال، ييوگينی ستانووسکی Yevgeny Stanovsly رييس موسسه پژوهش های خاورميانه درمسکو نيز بخت زيادی برای موفقيت تلاش هائی که ازسوی سايرعوامل بين المللی به هدف برقراری صلح اسراييل وفلسطينی ها به عمل می آيد، قائل نيست و به خبرگزاری فرانسه گفت «زمان برای تحقق اين رويا که کشور فلسطين درآينده نزديک برپا می شود، زود است. زيرا تسلط اسلامگرايان برغزه می تواند آرايش سياسی درتمامی خاورميانه را دستخوش تغييرات اساسی کند.»


سفر محمود عباس به مسکو درحالی انجام می شود که وی جمعه برای سازماندهی مجدد فتح که اين جنبش را قادر به بيرون راندن حماس ازقدرت درغزه کند، سوگند خورد.


محمود عباس همچنين اعلام کرد که انتخابات پارلمانی بر اساس قوانين جديدی برگزار خواهد شد که به حماس امکان ندهد دوباره به قدرت سياسی برسد.

ديدار رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی ازروسيه و تلاش او برای دور کردن مسکو ازمناسبات با حماس، با ادامه کوشش های آمريکا و کميسيون چهار جانبه صلح خاورميانه برای کمک به جنبش فتح همزمان شده است.


وزير امور خارجه آمريکا در روزهای آينده برای پيشبرد برنامه های سياسی جرج بوش درقبال فلسطينی ها به خاورميانه خواهد رفت.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، تونی بلر، نخست وزيرپيشين بريتانيا نيز که هفته گذشته نخستين دور از ماموريت خود را در مقام نماينده ويژه صلح خاورميانه انجام داد، روز جمعه، ديپلمات های ۲۱ کشور و ده نهاد و موسسه بين المللی را درجريان نتايج مذاکرات خود با مقامات اسراييلی وفلسطينی قرارداد.


XS
SM
MD
LG