لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

عباس: اولمرت حاضر بود ۹۷ درصد از کرانه باختری را بازگرداند


محمود عباس، چپ، در دیدار با باراک اوباما در واشینگتن
محمود عباس، چپ، در دیدار با باراک اوباما در واشینگتن
محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، می‌گوید اهود اولمرت ۹۷ درصد از زمین‌های کرانه باختری رود اردن را به او قول داده بوده است.

آقای عباس در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» می‌گوید اهود اولمرت چند ماه پیش در یکی از نشست‌های سیاسی منظم رهبران طرفین، به او نقشه‌ای را نشان داده که بر اساس آن حاضر بوده از ۹۷ درصد از زمین‌های کرانه باختری عقب‌نشینی کند.

اما او در پاسخ به این پرسش که چرا پیشنهادهای اهود اولمرت را قبول نکرده و حاضر به امضای پیمان صلح نهائی با اسرائیل نشده است می‌گوید که در آن زمان «هنوز تضاد عمیقی میان دیدگاه‌های ما وجود داشت».

مقامات دولت پیشین اسرائیل پیشتر تایید کرده بودند که اولمرت نقشه‌های نهایی مورد نظر خود را برای عقب‌نشینی از ۹۷ درصد کرانه و معاوضه سه درصد دیگر از زمین‌ها به آقای عباس نشان داده است.

آقای عباس در مصاحبه با «واشینگتن پست» که هنگام اقامت او در پایتخت آمریکا انجام شده همچنین ارزیابی کرده است که افزایش فشار باراک اوباما بر نخست وزیر اسرائیل در مورد راهکار «دوملت، دو دولت» و لزوم توقف خانه‌سازی یهودیان در کرانه باختری، دولت نتانیاهو را با بحران جدی روبه‌رو خواهد کرد.

محمود عباس این مصاحبه را یک روز پیش از دیدار روز پنج‌شنبه خود با باراک اوباما در کاخ سفید، با سردبیر«واشینگتن پست» انجام داده است.

آقای عباس در این مصاحبه می‌گوید: «تا هنگامی که دولت اوباما به نتانیاهو تحمیل نکند که خانه‌سازی در کرانه باختری متوقف شود، و تا هنگامی که نتانیاهو اصل دو کشور برای دو ملت را نپذیرد، من با او دیدار نمی‌کنم و نیز قصدی برای کمک کردن به جرج میچل، فرستاده ویژه اوباما در امور خاورمیانه، برای متقاعد کردن کشورهای عربی به پیشبرد روند عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل ندارم.»

محمود عباس اما در پی دیدار شامگاه پنج‌شنبه، هفتم خرداد، در کاخ سفید، لحن خود را ملایم کرد و در کنار اوباما به خبرنگاران گفت: «آماده از سرگیری تماس‌های سیاسی با دولت اسرائیل با هدف گفت‌وگو درباره مسائلی است که قلب تپنده روند صلح محسوب می‌شود.»

دولت اولمرت اعلام آمادگی کرده بود که به جای سه درصد بقیه از زمین‌های ساحل غربی رود اردن نیز که شهرک‌های یهودی در آن ساخته شده، زمین‌هایی را در شمال و جنوب اسرائیل با فلسطینی‌ها معاوضه کند تا بین کرانه باختری و نوار غزه نیز «پیوستگی سرزمینی» ایجاد شود.

در مصاحبه با «واشینگتن پست»، آقای عباس همچنین می‌گوید اهود اولمرت در گفت‌وگو با او ابراز آمادگی کرده که شماری از پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان به خاک اسرائیل بازگردند.

مقامات دولت پیشین اسرائیل پیشتر گفته‌اند که «به خاطر پیوندهای خانوادگی» می‌توان با بازگشت بخشی کوچک از فلسطینی‌های پراکنده در جهان موافقت کرد. نسل اول این فلسطینی‌ها کسانی بودند که در بهار سال ۱۹۴۸، زمان استقلال اسرائیل، این سرزمین را ترک کردند.

طبق آخرین آمار تشکیلات فلسطینی که در ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شد، شمار پناهندگان فلسطینی پراکنده در جهان به دلیل زادوولدهای چند نسل از آنها اکنون از مرز پنج میلیون نفر نیز فراتر رفته است. اسرائیل می‌گوید بازگشت این گروه به خاک کنونی اسرائیل به مفهوم نابود شدن این کشور است.
XS
SM
MD
LG