لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

تغییر موضع افغانستان در برابر دولت پاکستان


پیش از سفر اخیر آقای کرزای، تونی بلر نخست وزیر بریتانیا در ماه نوامبر به کابل رفته بود.
پیش از سفر اخیر آقای کرزای، تونی بلر نخست وزیر بریتانیا در ماه نوامبر به کابل رفته بود.
حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، در جريان سفرش به لندن، روز چهارشنبه از تلاش های پاکستان در ماه های اخير در مبارزه با تروريسم استقبال کرد و نتيجه اين اقدامات پاکستان را «کافی» توصيف کرد.

آقای کرزای گفت: «با اقدامات اخير در پاکستان من می توانم ابراز خرسندی کنم و اميدوارم در آينده نيز چنين رويکردی ادامه يابد. ما از ماه سپتامبر سال گذشته تا کنون به صورت روشن امنيت داشتيم و اگر اين وضعيت ادامه يابد برای ما و نبرد با ترور خوب خواهد بود.»

گفته های آقای کرزای درباره پاکستان در لندن ، با اظهارات يک هفته قبل مقامات افغان در باره سياست های دولت پرويز مشرف کاملا متفاوت است.

پيش از اين در جدال های لفظی مقامات افغان و پاکستانی، حامد کرزای، پاکستان را به تجهيز شورشيان متهم می کرد و می گفت که ريشه همه ناآرامی ها در افغانستان، محافلی در پاکستان هستند.

اين اظهارات تا آن جا پيش رفت که وزير خارجه افغانستان در يک کنفرانس خبری به صورت تلويحی گفت بايد پاکستان خلع سلاح اتمی شود و تهديد پاکستان را فوق العاده جدی معرفی کرد.

با اين حال يکی از انتقادات جدی داخلی و خارجی بر پنج سال حکومت آقای کرزای، کندی پروژه های بازسازی در اين کشور جنگ زده است.

رييس جمهور افغانستان، ادامه و اجرای هر پروژه را منوط به امنيت دانست و گفت که برای استقرار امنيت در افغانستان بايد جنگ با تروريسم ادامه يابد.

وی افزود: «بازسازی بايد با امنيت همراه باشد. در نبود امنيت، بازسازی مشکل است به دست آيد. به همين خاطر، بايد مبارزه با ترور بايد ادامه يابد تا افغانستان به عنوان کشوری با اميد به فرداهای بهتر بيانديشد.»

اظهارات اخير رييس جمهور افغانستان در لندن، بيانگر تغيير سياست دولت کابل در قبال اسلام آباد است.
XS
SM
MD
LG