لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

در حمله انتحاری بيش از ۲۰ نفر در قندهار کشته و زخمی شدند


بازمانده های خودرویی که صبح روز شنبه منفجر شد.
بازمانده های خودرویی که صبح روز شنبه منفجر شد.

به گفته پليس و شاهدان محلی، صبح روز شنبه، يک حمله انتحاری، رو به روی يکی از پايگاههای ارتش آمريکا در شهر قندهار بيش از ۲۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت.


اين حمله در منطقه باغ شهر قندهار روی داده و گزارش شده که هدف حمله کننده يک ماشين حامل کارمندان يک شرکت امنيتی خارجی بوده است.


با آن که آمار ضد و نقيضی از تعداد تلفات اين حمله تا اين لحظه از سوی شاهدان عينی و مقامات ارايه شده ، اما چنان که گفته می شود شمار کشته شدگان بالا است.


در ۱۹ ماه گذشته، موجی تازه از حملات شورشيان در افغانستان آغاز شده و تلفات ناشی از اين حملات در اين مدت، به بيشترين حد خود از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ ميلادی رسيده است.


يکی از شاهدان درباره انفجار روز شنبه به خبرگزاری رويترز گفت: «ما تا ۱۲ جسد را ديدم که از محل انفجار خارج کردند. در ميانشان هم شهروندان عادی ديده می شد و هم کارمندان افغان که برای شرکت خارجی کار می کردند.»


اين گزارش حاکی است که در ميان کشته شدگان، پنج افسر پليس، سه زن و يک کودک نيز ديده شده اند. همچنين تعداد زخمی شدگان اين حادثه کاه حالشان بسيار وخيم است نيز بالا است.


هنوز هويت کسی که اين عمليات انتحاری را انجام داده مشخص نشده است، اما تا کنون گروه اسلامگرای طالبان، مسئوليت بسياری از حملات انتحاری را در افغانستان به عهده گرفته است.


روز گذشته نيز فرماندار ژيری قندهار در يک حمله انتحاری کشته شد. مردان مسلح در عين حال بر منزل او هجوم برده و يک دختر ۲ ساله و دو پسر شش و دوازه ساله او را کشته اند.


مسولان حکومتی در قندهار گفته اند که عاملين قتل اين فرماندار افراد وفادار به طالبان بوده اند.


در حال حاضر ۵۰ هزار تن از نيروهای ناتو در افغانستان حضور دارند. همچنين تعداد نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا نيز به ۱۰۰ هزار نفر می رسد.


در ۱۹ ماه گذشته، نزديک به هفت هزار نفر که اکثريت آنها شهروندان افغان بوده اند، در حملات انتحاری جان خود را از دست داده اند.


عمده خشونت ها رو به گسترش در جنوب و شرق افغانستان ديده می شود چرا که گروه تندروی طالبان در اين مناطق، نفوذی قابل توجه دارد و متحد کليدی اين گروه، يعنی سازمان القاعده نيز در اين مناطق بيشتر فعال است.


XS
SM
MD
LG