لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

عملیات بزرگ نوروزی، علیه طالبان در افغانستان


عملیات اخیر، تماما توسط نیروهای افغان انجام می شود.
عملیات اخیر، تماما توسط نیروهای افغان انجام می شود.
عمليات بزرگ نورزی عليه شبه نظاميان طالبان، با حضور پليس و ارتش افغانستان در استان هلمند ادامه دارد. اين عمليات که از روز پنج شنبه آغاز شده است در چهار مرحله اجرا می شود.

ژنرال ظاهر عظيمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در جريان عمليات نوروزی ۶۹ نفر از طالبان کشته شده که ۴۸ جسد شورشيان در ميدان جنگ باقی مانده اند.

آقای عظيمی در اين باره گفت: «نتايج عمليات اين بوده که ۶۹ دشمن کشته شده ، ۴۹ جسد در ميدان جنگ باقی مانده است. متاسفانه يک تعداد از نظاميان ما در ميدان جنگ به درجه رفيع شهادت رسيده اند و يک تعداد شان هم مجروح شدند. شهدای ما هفت تن مربوط به پليس ملی هستند و ۱۰ سربازان ارتش و ۱۲ پليس نيز جراحت برداشته اند.»

آقای عظيمی گفت که بخش دوم عمليات که تصفيه شهرستان گرشگ از وجود مخالفان دولت است، روز شنبه به پايان می رسد.

ژنرال عظيمی افزود: «اين عمليات در چهار مرحله طرح ريزی شده است. مرحله اول پلان گذاری عمليات بود. مرحله دوم تطبيق عمليات هست که جريان دارد و ما اميدوام که تا آخر روز شنبه پايان يابد. مرحله سوم جابه جايی نيروهای امنيتی در مناطق تصفيه شده است که اما اميدوارم در يازده منطقه پليس جابه جا شوند و مرحله چهارم تحکيم نهادهای دولتی و راه اندازی مدارس است.»

از زمان آغاز نبرد عليه مخالفان دولت افغانستان که پنج سال می گذرد، اين اولين عمليات است که بدون حمايت سربازان زير فرمان ناتو، اجرا می شود.

عمليات بزرگ نورزی در حالی در هلمند راه اندازی شده که در طول زمستان سال گذشته خورشيدی، طالبان با به راه انداختن يک «جنگ روانی» وسيع به خاطر اجرای حملات در فصل بهار، ترس و هراسی جدی را در ميان مردم و مقامات افغان به وجود آورده بودند.

آقای عظيمی در باره «جنگ روانی» طالبان گفت به نظر می رسد با هماهنگی که در سال جاری بين نيروهای خارجی و افغان به وجود آمده، طالبان زمينه مانور وسيع نداشته باشند. وی تاکيد کرد نمی توان قدرت نيروهای افغان و خارجی را به معنای پايان جنگ در افغانستان خواند.

عمليات وسيع نوروزی زمانی در هلمند به راه افتاده که به تاييد وزير دفاع افغانستان، از يک سال پيش، چهار شهرستان آن استان در تلسط کامل طالبان قرار دارد.
XS
SM
MD
LG