لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۸

«دستور احمدی نژاد» و انتخابات ریاست فدارسیون فوتبال


محمد علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی ایران
محمد علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی ایران

روز دوشنبه ۲۳ مهر مجمع عمومی فوتبال برای تعيين رييس فدراسيون فوتبال تشکيل می شود. انتخابی که نتيجه ای مشخص را نشان می دهد.


از بين محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی و معاون رييس جمهوری اسلامی، و علی کفاشيان، دبير کميته ملی المپيک و رييس پيشين فدراسيون دو و ميدانی، يکی بايد انتخاب شود.


در اين رهگذر بسياری از نامزدها، يا تاييد صلاحيت نشدند و يا کناره گيری کردند. از جمله دو بازيکن پيشين تيم ملی فوتبال، يکی از سال های پيش از انقلاب و ديگری پس از آن.


با کش و قوسهای بسياری که در راه تدوين اساسنامه توسط کميته ويژه مورد تاييد فيفا، برای مديريت فوتبال پيش آمد، سرانجام اساسنامه تنظيم و مورد تاييد فيفا قرار گرفت.


به دنبال آن مرحله ثبت نام از داوطلبان و تشکيل مجمع به وجود آمد که گذر آن بسيار سريع اما با ماجراهايی تازه پيش رفت.


در اين روند نقش دولت در اداره فوتبال با حساسيت ويژه اش، هر روز مشخص تر شد. مساله موقعيت نامزدهای رياست فدراسيون و تعيين صلاحيت به گونه ای پيش رفت که مساله دخالت دولت به حضور دولت در اداره فدراسيون فوتبال بدل شد.


در آخرين دقيقه های مهلت ثبت نام در روز پنجشنبه سی ام شهريور با حضور ناگهانی محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی، به عنوان يکی از نامزدها، رقابت ميان جناح های حاکم بر جمهوری اسلامی را به سود جناح حاکم بر دولت به رياست محمود احمدی نژاد مشخص کرد.


«دستور احمدی نژاد»


علی آقامحمدی، از چهره های هميشه پايدار رده های بالای سياست جمهوری اسلامی ، به دنبال نامزدی علی آبادی و اعتراض گسترده ديگر داوطلبان، در گفت و گويی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، به عنوان رييس اتحاديه باشگاههای ايران با صراحت گفت: «علی آبادی در نشست با او عنوان کرده است که رييس جمهوری اسلامی در مورد حضور رييس سازمان تربيت بدنی در انتخابات اصرار دارد. در نامه ای به رييس جمهوری اسلامی خواستار تجديد نظر در خصوص رييس سازمان تربيت بدنی در انتخابات فدراسيون فوتبال می شوم.»


آقا محمدی در تاييد هدف دولت در مديريت فوتبال و سياسی کردن فوتبال اظهار کرد: «خبرهايی در مورد نحوه برگزاری انتخابات فدراسيون فوتبال، از جمله رای خوانی قبل از رای گيری به من رسيده است. از آن جا که متوجه انحراف بزرگی در امر انتخابات شده ام به رييس سازمان تربيت بدنی مشکلات را متذکر شدم. نبايد ترس از ناهماهنگی رييس آينده فدراسيون فوتبال موجب شود تا سازمان تربيت بدنی چنين تصميمی برای انتخابات بگيرد. رييس آينده فوتبال بايد در چارچوب کاری نظام جمهوری اسلامی، دولت و سازمان تربيت بدنی فعاليت کند، چرا که فدراسيون فوتبال محل کارهای سياسی نيست و هر گونه سياسی بازی در فدراسيون ممنوع است.»


فشار و تهديد به برکناری


در نشست اتحاديه باشگاه ها پس از نامزدی علی آبادی، بسياری از داوطلبان اعلام کردند که وادار به انصراف شده اند.


سردار افشار، مدير عامل باشگاه مقاومت تهران و نامزد رياست فدراسيون فوتبال در اين جلسه اظهار کرد: «مرا وادار به انصراف کردند. من پيش از اين به عنوان رييس هيات فوتبال استان سمنان فعاليت داشتم و تمامی اعضای اين هيات را نيز خودم انتخاب کردم. من از طريق آنها مطلع شدم که اعضای هيات فوتبال برای رای دادن به گزينهای خاص تحت فشار قرار گرفتهاند و حتی آنها تهديد به برکناری شده اند.»


بسياری از نامزدهای اين اتحاديه ضمن اعلام انصراف از کانديداتوری خود، در نشست ياد شده هم حضور نداشتند.


تفاوت در گفته های مردان کليدی کميته ويژه مديريت فوتبال، که مسووليت برگزاری سالم انتخابات را به عهده دارند نيز پس از دستور رييس جمهوری و نامزدی علی آبادی نشان دهنده واقعيتی است که انتخابات فوتبال هم در جمهوری اسلامی کاملا سياسی و به گونه انتخابات ديگر است.


با اين تفاوت که اين بار جناح حاکم بر دولت بر ديگر جناحهای « خودی » هم سايه انداخته است.


در اين ميان آن چه اهالی فوتبال و دوستداران پرتعداد آن را همچنان با کابوس مسائل بر فوتبال ايران رو در رو و نگران می سازد، حساسيت فيفا و خدشه دار شدن اعتبار فوتبال ايران در يک سال و نيم گذشته است.


XS
SM
MD
LG