لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۹

«ورود نیروی نظامی خارجی به خزر ممنوع شود»


سفر ولادیمیر پوتین به تهران تا اواخر روز دوشنبه در هاله ای از ابهام مانده بود.
سفر ولادیمیر پوتین به تهران تا اواخر روز دوشنبه در هاله ای از ابهام مانده بود.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در سخنرانی آغاز به کار اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر، گفت که تنها نيروهای نظامی پنج کشور حاشيه خزر، «بايد حق حضور نظامی در اين دريا را داشته باشند.»

دومين اجلاس سران کشورهای حاشيه خزر با حضور روسای جمهوری کشورهای ايران، روسيه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربايجان، از صبح روز سه شنبه در تهران آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود، ضمن تاکيد بر «لزوم همکاری کشورهای حاشيه خزر گفت: «اين همکاری که هدف از آن جلوگيری از رقابت های نظامی در اين دريا و مقابله با بيگانگان و در عين حال توجه به مسايلی چون مبارزه با جرائم سازمان يافته خواهد بود، نيازمند ايجاد نوعی سازمان منطقهای در آينده نزديک است.»


بسياری از ناظران می گويند که هدف اصلی رييس جمهوری روسيه در سفر به تهران، گفت وگو درباره برنامه هسته ای ايران است.

خبرگزاری رويترز نيز در گزارش کوتاهی که از تهران مخابره کرده نوشته است، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نيز با «حضور نيروی نظامی خارجی در دريای خزر» شديدا مخالفت کرده است.

زير سايه برنامه هسته ای


دومين اجلاس سران کشورهای حاشيه دريای خزر در حالی روز سه شنبه آغاز شده است که مناقشه ايران با جامعه جهانی بر سر برنامه هسته ای ايران و نقش کليدی روسيه در اين پرونده موجب شده تا موضوع سفر ولاديمير پوتين به تهران، بيش از گزارش های مربوط به اجلاس مورد توجه رسانه ها قرار گيرد.

آقای پوتين عالی ترین مقام کاخ کرملین است که از ۳۲ سال پیش تا امروز به تهران رفته است. اين کشور از حق وتو در شورای امنيت برخوردار است و در عين حال پروژه ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر نيز در دست يک پيمانکار روس است.

آقای پوتين پيش از سفرش به تهران در فاصله بسياری کوتاهی پای ميز مذاکره با رييس جمهوری فرانسه، وزير امور خارجه آمريکا و وزير دفاع آمريکا نشست تا درباره برنامه هسته ای ايران، گفت و گو کند.

روسيه از جمله کشورهايی است که با افزايش تحريم ايران مخالفت می کند و رييس جمهوری اين کشور نيز پيش از سفر به تهران، دو بار به صراحت گفت که مدرکی مبنی بر وجود داشتن برنامه تسليحات هسته ای در ايران وجود ندارد.

در صورت پافشاری روسيه بر اين موضع خود، قدرت های غربی نمی توانند قطعنامه سوم افزايش تحريم های ايران را تصويب کنند.

بسياری از ناظران می گويند که هدف اصلی رييس جمهوری روسيه در سفر به تهران، گفت وگو درباره برنامه هسته ای ايران است.


همزمان رژيم حقوقی درياری خزر که سال ها است به محل مناقشه کشورهای حاشيه اين دريا بدل شده نيز محور اصلی اجلاس سران کشورهای ساحلی دريای خزر خواهد بود.


XS
SM
MD
LG