لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

حملات تازه احمدی نژاد به اسرائیل در نشست رم


محمود احمدی نژاد، در نشست سازمان جهانی خواربار و کشاورزی. (عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد، در نشست سازمان جهانی خواربار و کشاورزی. (عکس: AFP)

در حالی که حضور محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در رم به دليل اظهارات «ضد اسرائيلی» او با انتقادهای زيادی رو به رو بود، وی به محض ورود به پایتخت ایتالیا، سخنان تازه ای را عليه اسرائيل بیان کرد.


آقای احمدی نژاد که برای حضور در نشست دو روزه سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به رم – مقر اين سازمان – سفر کرده است، درباره بحران غذا در جهان گفت که کشورهايی اروپايی «بزرگترين آسيب» را از سوی «رژيم جعلی» اسرائيل متحمل شده اند.


در اين نشست دو روزه، نمایندگان ۶۰ کشور جهان برای بررسی بحران افزايش قيمت مواد غذايی که شورش هايی را در برخی نقاط جهان در پی داشته، شرکت کرده اند.


رییس جمهوری ايران در شهر رم گفت: «اروپايی ها بزرگترين آسيب ها را از سوی صهيونيست ها متحمل شده اند و ما امروز می بينيم که وزن اين رژيم جعلی، چه از نظر سياسی و چه از نظر اقتصادی بر روی دوش اروپاست.»


وی در حالی اين سخنان را بيان کرد که حضور وی در رم موجب شده است تا فعالان، گروه های سياسی چپ گرا و گروه های يهودی ايتاليا، چندين گردهمايی و راهپيمايی را عليه محمود احمدی نژاد در چند ميدان شهر رم برگزار کنند.


  • «اروپايی ها بزرگترين آسيب ها را از سوی صهيونيست ها متحمل شده اند و ما امروز می بينيم که وزن اين رژيم جعلی، چه از نظر سياسی و چه از نظر اقتصادی بر روی دوش اروپاست.»
محمود احمدی نژاد

منتقدان می گويند که دعوت از وی و حضور کسی که «مدام خواسته اش را مبنی بر محو اسرائيل تکرار می کند» در شهر رم، بی احترامی به مدافعان حقوق بشر، شهروندان اسرائيلی و يهوديان ايتالياست.


روز دوشنبه نيز رسانه های ايتاليايی خبر دادند که نام محمود احمدی نژاد، همراه با نام رابرت موگابه رييس جمهوری زيمبابوه، از فهرست مدعوين يک ضيافت شام به ميزبانی دولت ايتاليا و سازمان ملل متحد خط خورده است.


اين ميهمانی تشريفاتی قرار است سه شنبه شب، با حضور رهبران حاضر در نشست سازمان جهانی خواربار و کشاورزی در رم برگزار شود.


همچنين درخواست های محمود احمدی نژاد برای ديدار با پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر واتيکان و سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا در حاشيه سفرش به شهر رم از سوی اين دو مقام بلندپايه رد شده است.


با اين حال رییس جمهوری ايران روز سه شنبه و بعد از ورود به شهر رم گفت که در حاشيه اين سفر، ديدارهايی با رهبران حاضر در نشست خواهد داشت، اما نام اين رهبران که حاضر شده اند با وی ديدار کنند را ذکر نکرد.


متهم کردن غرب


رییس جمهوری ايران روز سه شنبه همچنين در سخنرانی خود در محل نشست بررسی بحران غذا، غرب را متهم کرد که با کاهش دادن قيمت دلار، موجب شده است تا نفت و مواد غذايی گران شود.


وی در سخنرانی خود گفت: «روشن است که دست های پيدا و پنهان در تلاشند تا برای اهداف سياسی و اقتصادی خود، کنترل قيمت ها را در دستان خود نگاه دارند.»


آقای احمدی نژاد غرب را متهم کرد که خواسته های خود را به شورای امنيت سازمان ملل تحميل می کند و خواستار حل بحران غذا، خارج از مجاری سازمان ملل شد.


وی افزود: «چگونه می توان با مکانيسم سازمان ملل وضعيت را بهبود بخشيد، حال آن که قدرت های مشخصی تصميمات خود را به شورای امنيت تحميل می کنند و از آن به عنوان ابزار بهره می برند.»


آن گونه که خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ايران – ايرنا – گزارش داده است، آقای احمدی نژاد پيش از ترک تهران گفته بود که «برنامه های واضح و روشنی» برای حل بحران غذا در جهان دارد.


بنا به اين گزارش، آقای احمدی نژاد در تهران گفته بود: «ايران به عنوان کشوری تاثيرگذار از نظر اقتصادی و کشاورزی، راهکارها ، پيشنهادها و برنامه های روشنی برای توليد و توزيع عادلانه و مناسب مواد غذايی در جهان دارد و می تواند در مديريت شرايط امروز در جهان، نقش تعيين کننده ای ايفاد کند.»


XS
SM
MD
LG