لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

احمدی نژاد دولت های قبلی را به فساد مالی متهم کرد


در ماه های اخير، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، در زمينه های مختلف يکديگر را به تندی مورد انتقاد قرار داده اند.
در ماه های اخير، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، در زمينه های مختلف يکديگر را به تندی مورد انتقاد قرار داده اند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در واکنش به انتقادهای اخير از عملکرد او در زمينه «خصوصی سازی»، گفت: «برخی تصور می کنند که اگر در خانه بنشيند و چربی و شيرينی بچشند و کسی نگويد بالای چشمت ابرو است، می توان ايران قدرتمندی را ساخت.»


اظهارات آقای احمدی نژاد، که در آن بدون نام بردن اما با دادن نشانه های کافی، اکبر هاشمی رفسنجانی و مسئولان دولت های قبلی در مظان اتهاماتی نظير فساد مالی قرار گرفته اند، تازه ترين دور مجادلات کلامی و انتقادهای فزاينده و صريح دو طيف از يکديگر قلمداد می شود.

روز دوشنبه، چهاردهم اسفند، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان انتقاداتی کم سابقه از دولت آقای احمدی نژاد، گفت که مهلت اين دولت برای اجرای پروژه های خصوصی سازی به پايان رسيده و مجمع، از اين به بعد برای نظارت بر کار دولت، وارد عمل خواهد شد.


كسانی كه در زمان خود اجازه نمی ‌دادند كه مردم بقالی داشته باشند و می گفتند كه بايد فروشگاه ‌های زنجيره‌ ای دولتی ايجاد شود و مردم از اين فروشگاه‌ های زنجيره‌ ای وسايل مورد نياز خود را بخرند، حالا مدعی شده ‌اند. ما می ‌دانيم كه شما از چه ناراحت هستيد و مشكل كجاست.
محمود احمدی نژاد


آقای رفسنجانی در تشريح انتقاد خود به اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد که بر اساس آن، دولت بايد هر چه بيشتر مردم را در فعاليت های اقتصادی شريک کند.

«سهام عدالت»


هر چند در نگاه ناظران، يکی از دلايل وجود قوانينی چون اصل ۴۴، اساسا «مبارزه با فساد مالی و اداری دستگاه های دولتی» است، اما آقای احمدی نژاد، در پاسخ به رقيب انتخاباتی خود در جريان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری گفت که افزايش مشارکت مردم در اقتصاد، «تنها محور» اصل ۴۴ نيست و دولت بنا به اين اصل، بايد، بخشی از دارايی های خود را نيز به «مردم» واگذار کند.

به گفته رييس جمهوری، دولت وی در يک سال گذشته، «بيش از دو هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان» از دارايی های خود را در قالب «سهام عدالت»، به مردم واگذار کرده است.

وی همچنين افزود که دولت، ۳۰۰ ميليارد تومان نيز از طريق بورس، به مردم» واگذار کرده است. آقای احمدی نژاد تاکيد کرد که پول به دست آمده از اين واگذاری ها، هم اکنون «در خزانه دولت است.»

فعاليت معکوس


اما آن گونه که آقای رفسنجانی، روحانی با نفوذ و رييس جمهوری اسبق ايران روز دوشنبه گفته بود، دولت نهم، نه تنها در زمينه «واگذاری» تصدی هايش، «ضعيف» عمل کرده، بلکه گاه، عملکرد اين دولت نتيجه معکوس داشته است.


آقای رفسنجانی، دولت نهم را متهم کرد که نه تنها در زمينه «واگذاری» تصدی هايش، «ضعيف» عمل کرده، بلکه گاه، عملکرد اين دولت نتيجه معکوس داشته است.

وی با اشاره به اتکای دولت به پول نفت گفته بود: «در سند چشم انداز تصويب شده که سالی ۱۰ درصد از اتکا به نفت کم شود تا در عرض ۱۰ سال، کشور ديگر متکی به نفت نباشد، اما در اين دو سال برعکس شده است و اتکای ما به نفت بيشتر شده. يا در واگذاری امور به مردم قرار بود ظرف پنج سال و هر سال ۲۰ درصد، دولت تصدی های خود را به مردم واگذار کند که اين هم نشده است.»

وی به بودجه فعلی هم اشاره کرد و گفت همين انتقادات به بودجه فعلی هم وارد است.


بودجه سالانه در حال حاضر برای تصويب، در مجلس شورای اسلامی است.

«رانت خوارها»


در پاسخ، محمود احمدی نژاد، دولت های جمهوری اسلامی ايران در ۱۴ سال گذشته را به فساد مالی گسترده برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی متهم کرد.

وی گفت: «در ۱۴ - ۱۵ سال گذشته اين قانون به شکل ديگری در کشور حاکم بود و اجازه می داد که دولت کارخانجات و شرکت های خود را به مردم واگذار کند. ما در طول اين ۱۴ سال مشاهده می کنيم که ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان واگذار شده است. متاسفانه بسياری از اين واگذاری ها بدون ضابطه و با واسطه بود و اکنون مشکلاتی را به وجود آورده است.»

وی در تشريح مشکلات به وجود آمده، از«ريشه يابی» انجام شده در دولت نهم خبر داد و افزود: «وقتی ريشه يابی می کنيم، می فهميم که فلان آقا که دوست فلان آقا بوده اين کارخانه يا شرکت را خريده و کارگران و کارخانه را دچار مشکل کرده اند. کسانی که اين گونه واگذاری ها را مديريت کردند، اکنون مدعی ما می شوند و می گويند ای وای اصل ۴۴ را اين دولت اجرا نمی کند.»


آقای احمدی نژاد در اشاره ای صريح انگشت اتهام را به سوی اکبر هاشمی رفسنجانی و تيم اقتصادی وی در دوران رياست جمهوری نشانه گرفت و گفت:«ما می ‌دانيم شما از چه چيزی عصبانی هستيد و علت عصبانيت خود را نمی ‌گوييد، ولی می ‌آييد و می ‌گوييد كه اين دولت واگذاری نمی ‌كند. كسانی كه در زمان خود اجازه نمی ‌دادند كه مردم بقالی داشته باشند و می گفتند كه بايد فروشگاه ‌های زنجيره‌ ای دولتی ايجاد شود و مردم از اين فروشگاه‌ های زنجيره‌ ای وسايل مورد نياز خود را بخرند، حالا مدعی شده ‌اند. ما می ‌دانيم كه شما از چه ناراحت هستيد و عصبانی و مشكل كجاست.»

جدال فزاينده

مناقشه تازه محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی، از آنجا بار ديگر در سرخط خبرهای ايران جای گرفته که پيش از اين، گزارش هايی منتشر شد که حاکی بود آقای رفسنجانی به رغم شکست در انتخابات رياست جمهوری، در تلاش است تا در برابر «سياست های تندروانه» محمود احمدی نژاد، ايستادگی کند.

هر چند که او، ساعاتی پس از اعلام نتيجه انتخابات نيز اعلام کرد که از اين به بعد، در عرصه سياست های کلی نظام سياسی ايران، نقشی فعال تر ايفا خواهد کرد.

آقای رفسنجانی اخيرا، از آنها که «تندرو» توصيفشان می کرد، خواست که «دهان خود را کنترل کنند.»


XS
SM
MD
LG