لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

دولت ایران ایجاد سازمان و کار جدید در تهران را ممنوع اعلام کرد


هیئت دولت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن «ایجاد هر گونه سازمان و پست جدید در تهران ممنوع شد.» دولت همچنین تمام دستگاه‌ها را موظف کرد که نیروهای داوطلب خود را حداکثر تا پایان مردادماه سال جاری به خارج از تهران منتقل کنند.

به گفته مقامات دولت دهم، این مصوبه تازه دولت محمود احمدی‌نژاد با هدف «سبک‌سازی جمعیت تهران» اجرا خواهد شد.

دولت آقای احمدی‌نژاد اواخر فروردین‌ماه گذشته اعلام کرد که «خروج ۲۰۰ هزار کارمند همراه با خانواده‌های‌شان از تهران» را در دستور کار خود قرار داده است.

هیئت دولت جمهوری اسلامی در آخرین جلسه خود در روز چهارشنبه همچنین از تمام دستگاه‌های زیرمجموعه خود خواست که شرکت‌های دولتی را «تا پایان مردادماه از تهران منتقل کنند.»

بر اساس این مصوبه تازه، همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف شده است که «نسبت به انتقال حساب‌های این شرکت‌ها اقدام کند.»

اما تاکید هیئت دولت ایران بر انتقال کارمندان تا پایان مردادماه در حالی است که این طرح دست‌کم در میان کارمندان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندان طرفدار نداشته و آنها را به اعتراض واداشته است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران اولین سازمانی در ایران بود که اعلام کرد بخش‌هایی از بدنه سازمان خود را به استان‌های دیگر منتقل خواهد کرد.

در همین زمینه جمعی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران روز سه‌شنبه گذشته در اعتراض به «انتقال اجباری» به خارج از تهران برای دومین بار در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گفته این تجمع‌کنندگان، مسئولان این سازمان قصد دارند حدود ۱۱۰۰ کارمند سازمان میراث فرهنگی را «به اجبار» از تهران به شهرستان‌هایی چون شیراز و اصفهان منتقل کنند.

در همان روز سه‌شنبه خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس از قول حمید بقایی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، به کارمندان انتقالی این سازمان وعده داد که در صورت انتقال به استان‌هایی غیر از تهران «اضافه‌حقوق و اضافه‌کار حداقل ۴۰۰ هزار تومانی» دریافت خواهند کرد.

مرخصی تشویقی، بلیت نیم‌بهای هواپیما و وام خرید مسکن از جمله دیگر امتیازاتی است که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به کارمندانی وعده داده است که به انتقال به شهرستان رضایت دهند.

از سوی دیگر رئیس سازمان میراث فرهنگی روز چهارشنبه در واکنش به اعتراض کارمندان خود اعلام کرد که اجباری در انتقال کارمندان به استان‌های دیگر نیست و «هر کس می‌خواهد بیاید و هر کس هم دوست ندارد نیاید.»

حمید بقایی اما توضیح نداده است که سرنوشت کار کارمندانی که «دوست ندارند بیایند» چه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG