لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

احمدی‌نژاد: عقب نمی‌نشینیم، اما آماده همکاری هستیم


محمود احمدی‌نژاد در مشهد در آغاز دور سوم از سفرهای استانی خود
محمود احمدی‌نژاد در مشهد در آغاز دور سوم از سفرهای استانی خود
محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه در مشهد اعلام کرد که ایران «به اندازه یک سر سوزن» هم از حقوق قطعی خود عقب نمی‌نشیند، اما آماده همکاری در زمینه مسائل مربوط به سوخت و نیروگاه‌های هسته‌ای است.

همزمان با روزی که قرار است جمهوری اسلامی به پیش‌نویس توافق‌نامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد، آقای احمدی‌نژاد در گفته‌های خود که زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد تلویحا به این پیش‌نویس پاسخ مثبت داد.

او گفت: «ما از تبادل سوخت، همکاری هسته‌ای، ساخت نیروگاه اتمی و رآکتور استقبال می‌کنیم و آماده همکاری هستیم.»

پیشتر نیز رسانه‌های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه خبر داده بودند که تهران با چارچوب کلی پیش‌نویس توافق‌نامه وین موافق است، ولی خواستار تغییرات در آن است.

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز چهارشنبه از قول «یک منبع مطلع در وین» خبر داده بود که نماينده تهران در آژانس انرژى اتمى روز پنج‌شنبه پاسخ رسمى ايران به پيش‌نويس توافق تبديل اورانيوم را به محمد البرادعى ارائه مى‌كند.

بر اساس پيش‌نويس توافق‌‌نامه‌‌اى كه مديركل آژانس انرژى اتمى چهارشنبه گذشته به طرفین مذاكرات تحويل داد،‌ ايران بايد حدود ۷۵ درصد از ۱۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم كم‌ غنی‌‌شده خود را براى غنى‌‌سازى بيشتر به روسيه بفرستد و در پايان ميله‌هاى سوخت اتمى را از فرانسه تحويل بگيرد.

رئیس دولت دهم در حالی از پیشنهاد تبادل سوخت هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ استقبال می‌کند و از آمادگی ایران برای همکاری با این کشورها خبر می‌دهد که خود در چهار ماه گذشته بارها مسئله هسته‌ای ایران را «تمام‌شده» خوانده و گفته است که درباره حقوق هسته‌ای ایران مذاکره نمی‌کند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، محمود احمدی‌نژاد همچنین در گفته‌های خود تغییر در رویکرد غرب به برنامه هسته‌ای ایران «از رویارویی به همکاری» را ستود.

آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد که تامین سوخت هسته‌ای برای رآکتور تهران توسط روسیه و فرانسه فرصتی است برای جمهوری اسلامی تا «صداقت» قدرت‌های جهانی را ارزیابی کند.

«سفر خوبی داشتیم»

در همین زمینه سرپرست هیات بازرسان آژانس انرژی اتمی پس از سفری چهارروزه به ایران برای دیدار از تاسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی شهر قم این سفر را «خوب» توصیف کرد.

هرمن نکرتس که به همراه سه بازرس دیگر به ایران سفر کرده بود در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت: «از تاسیسات فردو دیدار کردیم. حالا می‌خواهیم اطلاعات خود را تحلیل کنیم و مدیرکل به وقت خود در این باره گزارش خواهد داد.»

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است گزارش بعدی خود را در نیمه ماه نوامبر، تا دو هفته دیگر، منتشر کند.

جمهوری اسلامی وجود دومین تاسیسات غنی‌سازی خود در روستایی به نام فردو در نزدیکی شهر قم را در اواخر تابستان گذشته به آژانس انرژی اتمی خبر داد و به تنش در روابط خود با قدرت‌های غربی بیشتر دامن زد.

آمریکا و اروپا و اسرائیل بر این عقیده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی در پی ساخت تسلیحات اتمی‌اند، اما این مقامات از جمله رهبر جمهوری اسلامی همواره ساخت این نوع تسلیحات را مخالف اعتقادات مذهبی خود توصیف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG