لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

احمدی‌نژاد در انتظار رای اعتماد در مجلس


محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی
محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی
محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا با دفاع از وزرای پیشنهادی خود برای کابینه دهم جمهوری اسلامی زمینه را برای اخذ رای اعتماد آنها هموار سازد.

آقای احمدی‌نژاد که در خردادماه به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد در نخستین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود توسط نمایندگان مجلس به ایراد سخنانی کلی بسنده کرد و به عبارتی نمایندگان را به گفت‌وگوی تلویزیونی خود درباره وزرای پیشنهادی‌اش ارجاع داد که هفته پیش انجام شد.

رئیس دولت دهم که در جلسه امروز مجلس خود را «برگزیده ملت» نامید، هفته گذشته در حالی در برابر دوربین‌های تلویزیون دولتی ایران نشست که هنوز رسما فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه نکرده بود و این گله عده‌ای از نمایندگان مجلس را در پی داشت.

محمود احمدی‌نژاد فهرست اسامی وزرای مورد نظر خود را در آخرین ساعات مهلت قانونی به مجلس ارسال کرد، اما فراموش نکرد که در گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش منتقدان این فهرست را سرزنش کند.

واکنش وی به گمانه‌زنی‌های محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، بود که احتمال داده بود چهار یا پنج نفر از وزرا رای نخواهند آورد، پیش‌بینی‌ که چند روز بعد از سوی نایب رئیس دیگر مجلس، محمدحسن ابوترابی فرد، نیز تایید شد.

آقای احمدی‌نژاد از تریبون مجلس در خیابان بهارستان تهران وزرای پیشنهادی خود را «عناصری پاکدست با پرونده‌های روشن» توصیف کرد و از جمله ویژگی‌های همه آنها به «مردمی بودن و کارآمدی» اشاره کرد.

این در حالی است که عده‌ای از نمایندگان اصول‌گرا اما مخالف سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد از جمله علی مطهری، نماینده مردم تهران، اعلام کرده‌اند که رئیس دولت دهم بیش از کارآمدی افراد به هم‌گرایی آنها با خود توجه دارد و انتظار دارد که وزرا «تحت امر رئیس جمهور» باشند.

او هم‌چنین در جایی دیگر کابینه پیشنهادی خود را باز هم با عباراتی کلی «منسجم، متخصص و کارآمد» توصیف کرد و تلویحا اشاره کرد که جابه‌جایی «برخی افراد کابینه» غیرممکن است.

رئیس دولت دهم گفت: «کابینه یک تیم است که جابه‌جایی افراد و تغییر در آرایش تیم اجازه نمی‌دهد تا الگوهای کاری جاری شود.»

او جمعه گذشته نیز پیش از خطبه‌های نماز جمعه در تهران با توصیف وزرای پیشنهادی خود به عنوان «انقلابی، ولایی، عاشق نظام و انقلاب» خطاب به نمایندگان مجلس از آنها خواست که به او اعتماد کنند و کارآمدی دولت را به «رئیس جمهور» بسپارند.

او گفت: «انتظار دارم كه در برابر توطئه مستكبران كه می‌خواهند دولت را ضعیف كنند ان‌شاءالله با رای بالا و قاطع اجازه دهید دولتی مقتدر بر سر كار بیاید تا در برابر مستكبران بایستد.»

محمود احمدی‌نژاد که خبر پیروزی‌اش بر رقبای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به «بحرانی» دامن زد که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و شعله آن هنوز خاموش نشده است در سخنان امروز خود در مجلس تنها به اشاره‌ای بسیار گذرا به این انتخابات اکتفا کرد.

او گفت: «در انتخابات بعضی‌ها سعی کردند اقتدار کشور را زیر سوال ببرند و لذا دولت باید با اقتدار کار کند.»

در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و بروز ناآرامی در تهران و دیگر شهرهای ایران، ۳۰ (رسمی) تا ۶۹ (غیررسمی) نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند، صدها نفر هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند، چندین نفر مورد شکنجه و آزار جسمی قرار گرفتند،‌ و بیش از صد نفر به دادگاهی جمعی کشیده شدند که بسیاری آن را به «محاکمه‌های زمان استالین» تشبیه کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در نماز جمعه گذشته این ناآرامی‌ها و پیامدهای آن را همگی به «دشمنان» نسبت داد و اما نتیجه انتخابات را «شیرین» خواند.
XS
SM
MD
LG