لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

اعتراض دیدبان حقوق بشر به ممنوعیت سفر فعالان ایرانی


ماموران لباس شخصی در حالی گذرنامه های این دو نفر را ضبط کردند که گذرنامه های هاشم آغاجری و عبدالله مومنی به هنگام سوار شدن به هواپیما مهر خروج نیز خورده بود.
ماموران لباس شخصی در حالی گذرنامه های این دو نفر را ضبط کردند که گذرنامه های هاشم آغاجری و عبدالله مومنی به هنگام سوار شدن به هواپیما مهر خروج نیز خورده بود.
سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود که روز پنج شنبه منتشر شد، نوشته است که ممنوعیت سفر فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران به کشورهای خارجی، آنان را از جامعه مدنی جهانی منزوی می کند و از دولت جمهوری اسلامی خواست سریعا این ممنوعیت ها را لغو کند.

در این بیانیه آمده است: «طی ماه های گذشته ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بارها گذرنامه فعالان اجتماعی که برای شرکت در کنفرانس های بین المللی عازم خارج از ایران بودند را ضبط کرده اند و در برخی از موارد این فعالان پس از بازگشت به ایران بازداشت و بازجویی شده اند.»

در این بیانیه همچنین به ممانعت از سفر هاشم آغاجری، استاد دانشگاه و عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی اشاره شده است که برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی در دانشگاه «ام. آی . تی » ماساچوست، در چهارم فوریه، ۱۵ بهمن ماه درباره اصلاحات سیاسی در ایران، عازم آمریکا بودند.

ماموران لباس شخصی در حالی گذرنامه های این دو نفر را ضبط کردند که گذرنامه های هاشم آغاجری و عبدالله مومنی به هنگام سوار شدن به هواپیما مهر خروج نیز خورده بود.

همچنین هفتم بهمن ماه تعدادی از فعالان حقوق زنان که برای شرکت در کارگاهی آموزشی راهی هند بودند، در فرودگاه متوقف شده و سه تن از آنان بازداشت شدند. منصوره شجاعی، طلعت تقی نیا و فرناز سیفی پس از بازرسی ماموران وزارت اطلاعات از منزل شان، راهی زندان اوین شده و یک روز در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت و تحت بازجویی بودند.

در همین حال ۲۳ دی ماه زمانی که تقی رحمانی؛ نویسنده و فعال اجتماعی عازم دانمارک بود، از سفر وی جلوگیری و وی ممنوع الخروج شد.

انجمن قلم دانمارک از تقی رحمانی دعوت کرده بود چند سخنرانی در این کشور انجام دهد. این فعال اجتماعی و نویسنده به سازمان دیده بان حقوق بشر گفته است در حالی که منتظر بوده سوار هواپیما شود و مهر خروج در پاسپورتش خورده بود، گروهی از ماموران لباس شخصی گذرنامه وی را ضبط کرده و به او گفته اند ممنوع الخروج شده و برای پیگیری باید به امور گذرنامه ریاست جمهوری مراجعه کند.

آقای رحمانی می گوید پس از پیگیری مشخص شده که دادگاه انقلاب که توسط سعید مرتضوی، دادستان کل تهران اداره می شود، دستور ممنوع الخروج شدنش را داده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشرهمچنین در این بیانیه به علی فرحبخش، روزنامه نگار اشاره می کند که پنجم آذرماه وقتی از کنفرانسی باز می گشته، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده و پس از تحمل ۴۴ روز انفرادی، همچنان در زندان به سر می برد.

طی یک سال گذشته چندین فعال حقوق بشر، نویسنده و روزنامه نگار از جمله عیسی سحر خیز، عمادالدین باقی، فاطمه گوارایی و احمد اقبال از سفر به خارج از ایران منع شده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر تاکید می کند ممنوعیت سفر فعالان حقوق اجتماعی و روزنامه نگاران مخالف قوانین ایران و مخالف تعهدات دولت تحت قوانین بین المللی است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر درباره بازداشت های فعالان حقوق بشر در فرودگاه و ممانعت از خروج آنها از ایران گفت: «دولت جمهوری اسلامی در عمل اعضای جامعه مدنی را تحت بازداشت خانگی ملی قرار داده است. بعد از خاموش کردن صدای فعالان حقوق اجتماعی در ایران، هم اکنون دولت جمهوری اسلامی مانع از بیان عقاید و نظرات این فعالان در خارج از ایران می شود.»

روز گذشته سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را از آزار روزنامه نگاران و فعالان حقوق زنان اعلام کرد و از جمهوری اسلامی ایران خواست هر چه سریعتر هرگونه اتهامی علیه سه فعال زن که در فرودگاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و پس از آزادی همچنان تحت بازجویی قرار می گیرند را لغو کند.

سازمان عفو بین الملل سپس با اشاره به موارد دیگری از دستگیری و بازداشت روزنامه نگاران از ایران می خواهد به حقوق بین المللی و آزادی بیان احترام بگذارد.

در همین حال روز گذشته شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی(تحکیم وحدت) در اعتراض به ممانعت از خروج عبدالله مومنی، سخنگوی این سازمان و دکتر هاشم آغاجری، استاد دانشگاه اطلاعیه ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «این اقدام غیر قانونی بیش از هر چیز تاکیدی دوباره بر این شعار متولیان قدرت در ایران است که هیچ صدایی از ایران جز صدای آنها نباید شنیده شود.»
XS
SM
MD
LG