لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ایران


لوگوی سازمان عفو بین‌الملل
لوگوی سازمان عفو بین‌الملل
سازمان عفو بين‌الملل روز شنبه در بيانيه‌ای گفت که «انتخابات رياست جمهوری ايران در ميان موجی از تبعيض و نقض حقوق بشر برگزار می‌شود».

به گفته اين سازمان بين‌المللی مدافع حقوق بشر، «سرکوبی مخالفان و ناآرامی‌ها در ايران افزايش يافته است.»

اين سازمان از تعهد بعضی از نامزدهای رياست جمهوری ايران در قبال حقوق زنان و اقليت‌ها استقبال کرده است. با این حال می‌گوید: «زنان در ايران عملا از شرکت در رقابت‌های رياست جمهوری محرومند. شورای نگهبان صدها نامزد از جمله دست‌کم ۴۰ نامزد زن را رد صلاحيت کرده است.»

در همین حال حسيبه جاج شاهروئی، معاون برنامه خاورميانه و آفريقای شمالی سازمان عفو بين‌الملل، نامزدهای ریاست جمهوری ایران را به تلاش برای عملی کردن وعده‌های انتخاباتی‌شان فرا خوانده است.

به باور خانم شاهروئی، رئیس جمهور آينده ايران بايد به رفع تبعيض و حل مسائلی مانند اعدام محکومين زير سن قانونی بپردازد».

بر اساس آخرين گزارش‌ها، ۱۳۹ محکوم نوجوان در ايران در انتظار چوبه دار به سر می‌برند.

عفو بين‌الملل می‌افزايد: «اخيرا ايراني‌ها با سانسور گسترده‌تری مواجه شده‌اند.» به باور اين سازمان فيلتر شدن وب‌سايـت‌ها نمونه‌هایی از اين سانسور به شمار می‌روند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به فيلمی ويدئويی که اخیرا در يوتيوب منتشر شد می‌گوید: «انتشار اين فيلم اتهاماتی مبنی بر نژادپرستی را به دنبال داشت.»

اين فيلم محمد خاتمی را در حال بازگویی لطيفه‌ای در مورد آذربايجاني‌ها نشان می‌دهد. اين مساله اعتراض چندین فعال آذربايجانی را به دنبال داشت. محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق و حامی ميرحسين موسوی در این دوره از انتخابات، اعلام کرد که اين فيلم جعلی بوده است.

سازمان عفو بين‌الملل در ادامه بيانيه خود می‌گويد: «درست پیش از انتخابات، بازداشت‌های خودسرانه و آزار اقليت‌های دينی از جمله بهایی‌ها نيز افزايش يافته است.»

به گفته اين سازمان، «دانشجويان، فعالين کارگری و مدافعان حقوق زنان نيز با فشارهای مشابهی روبه‌رو هستند».

سازمان عفو بين‌الملل می‌گويد: «اخيرا عده‌ای نيز به تبليغ عليه نظام متهم شده و بازداشت شده‌اند.»

سازمان عفو بين‌الملل در پايان بيانيه خود به ناآرامی‌های خشونت‌آميز در بلوچستان ايران اشاره می‌کند.

اين سازمان ضمن محکوم کردن انفجار انتحاری در مسجد زاهدان که به مرگ ۲۵ نفر انجاميد می‌گويد: «دولت ايران در رابطه با اين انفجار سه فعال بلوچ را اعدام کرد، در حالي که این افراد قبل از وقوع انفجار در بازداشت به سر می‌بردند. پس از آن، ناآرامی‌های گسترده‌تری در اين شهر روی داد که کشته شدن ده نفر و بازداشت عده‌ای ديگر را در پی داشت.»

به گفته عفو بين‌الملل، «اقليت سنی مذهب بلوچ در ايران از تبعيض‌های قومی و مذهبی رنج می‌برند.»
XS
SM
MD
LG