لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

عملیات گسترده علیه شبه نظامیان در استان دیاله عراق


به گفته مقامات نظامی آمریکا در حمله روز یک شنبه به شهرک شیعه نشین صدر، نزدیک به پنج نفر کشته و حدود ۱۳ نفر که مظنون به قاچاق اسلحه از ایران هستند، دستگیر شده اند.
به گفته مقامات نظامی آمریکا در حمله روز یک شنبه به شهرک شیعه نشین صدر، نزدیک به پنج نفر کشته و حدود ۱۳ نفر که مظنون به قاچاق اسلحه از ایران هستند، دستگیر شده اند.

ارتش آمریکا روز سه شنبه، عملیات تهاجمی گسترده ای را در چارچوب یک هجوم سراسری به شبه نظامیان شیعه و سنی در عراق، در استان دیاله آغاز کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا اعلام کرده است که در این عملیات، نزدیک به ۱۶ هزار سرباز عراقی و آمریکایی مواضع شبه نظامیان عضو القاعده را در استان دیاله هدف گرفته اند.


بنا به این گزارش، این عملیات تازه، در ساعات نخستین روز سه شنبه و با حمله هوایی شبانه به شورشیان آغاز شده است.


ژنرال بنیامین میکسون، فرمانده ارتش آمریکا در شمال بغداد در بیانیه ای اعلام کرد: «در ماههای ژوئن و ژوئیه، بسیاری از سلول های القاعده (گروه های کوچک تروریستی) نابود شدند و برخی هم مجبور شدند که مخفی شوند.»


عملیات روز سه شنبه، بخشی از عملیاتی بزرگتر به نام «فانتوم» است که روز دوشنبه، با اعلام ارتش آمریکا آغاز شد و در سراسر عراق جریان دارد.


در سال جاری حدود ۳۰ هزار سرباز آمریکایی تازه نفس به عراق اعزام شدند و به گفته مقام های ارتش آمریکا، این سربازان برای کنترل و محدود کردن خشونت ها در پایتخت و شهرهای پر تنش اطراف، به کار گرفته شده اند.


  • «در ماههای ژوئن و ژوئیه، بسیاری از سلول های القاعده (گروه های کوچک تروریستی) نابود شدند و برخی هم مجبور شدند که مخفی شوند.»
یک فرمانده آمریکایی

مقام های ارتش آمریکا می گویند که در نبرد با شورشیان، به ویژه شبه نظامیان سنی موفق بوده اند و توانسته اند گروههای سنی که «دشمن اصلی آمریکا در عراق» توصیف می شوند را تار و مار کنند.


اما همزمان ارتش آمریکا با خشونت های فزاینده ای از سوی شبه نظامیان شیعه عراقی رو به رو است که گفته می شود از حمایت ایران برخوردارند.


به گفته مقامات نظامی آمریکا در حمله روز یک شنبه به شهرک شیعه نشین صدر،


نزدیک به پنج نفر کشته و حدود ۱۳ نفر که مظنون به قاچاق اسلحه از ایران هستند، دستگیر شده اند.

هفته گذشته نیز حدود ۳۰ نفر از شبه نظامیان سنی شیعه در همین منطقه بر اثرحملات هوایی کشته شده بودند.


بحران سیاسی در بغداد


واشینگتن می گوید یکی از هدف های عملیات گسترده در سراسر عراق پایان بخشیدن به خشونت های فرقه است تا شاید برای جهش های سیاسی و قانونی در این کشور راهگشا باشد.


اما از سوی دیگر مقامات آمریکایی از کندی روند گفت وگو های صلح میان احزاب و گروه های قومی -ومذهبی سیاسی گله مندند.


نوری المالکی، نخست وزير عراق روز يکشنبه از رهبران برجسته اين کشور خواست تا گفت وگوهای فوری خود را در هفته جاری برای حفظ دولت وحدت ملی عراق انجام دهند.


انتظار می رود که در اين نشست سياسی گروه های عمده عراقی به بحث و تبادل نظر درباره بحران جاری در دولت اين کشور بپردازند.


آقای مالکی در يک سخنرانی که از تلويزيون پخش شد، گفت: «من از رهبران سياسی برجسته عراق دعوت کرده ام تا در نشستی برای بحث پيرامون موضوعات اساسی و مهم گردهم آيند.


XS
SM
MD
LG