لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

آنتوان لحد سوریه را متهم به ترور جمیل کرد


پی ير جميل، رهبر حزب فالانژ هفته گذشته ترور شد. هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين ترور را نپذيرفته است.
پی ير جميل، رهبر حزب فالانژ هفته گذشته ترور شد. هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين ترور را نپذيرفته است.

آنتوان لحد، ژنرال مسیحی لبنانی، در مصاحبه ای که روز دوشنبه ۲۷ نوامبر در اسراییل منتشر شده، سوریه را متهم به ترور پی یر جمیل، وزیر صنایع لبنان کرد.



ژنرال مسيحی لبنانی، آنتوان لحد، که سال ها با سپاهی از نيروهای شيعه و مسيحی کشورش در برابر حزب الله و گروه های فلسطينی در لبنان جنگيده بود و با اسراييل همکاری داشت، انگشت اتهام را در ترور سياسی پی يرجميل، «قاطعانه» متوجه سوريه می کند.


به گفته وی، «لبنان صحنۀ تاخت و تاز بيگانگان شده است: از يکسو، ايران و سوريه و از سوی ديگر، اروپا و آمريکا.»


آنتوان لحد، ۷۹ ساله، در مصاحبه ای مشروح با پايگاه خبری اينترنتی روزنامه «يديعوت اخرونوت»، اين ارزيابی ها را که پی ير جميل، از سوی «عواملی خودسر» درون تشکيلات امنيتی و اطلاعاتی سوريه به قتل رسيده باشد، يا اينکه ترور او نتيجه رقابت های داخلی ميان مسيحيان لبنان باشد، قاطعانه رد می کند و ابراز اطمينان می کند که دستور قتل او از سوی سران دمشق صادر شده است.


ژنرال لحد در اين مصاحبه تاکيد دارد که حاکميت سوريه«از هر چه که در توان دارد، برای جلوگيری از برپايی دادگاه بين المللی با هدف محاکمه آمران و مجريان قتل رفيق الحريری، نخست وزير پيشين لبنان جلوگيری خواهد کرد.


ژنرال لحد می گويد: «من فرزند جبال شوف لبنان هستم . می دانم که سرنخ دست کيست و چگونه مهره ها در لبنان عمل می کنند.»


وی معتقد است که يکی از اهداف مهم سوريه، تفرقه افکنی ميان مسيحيان لبنان است و می گويد:«مداخلات سوريه در لبنان، پس از به ظاهر عقب نشينی ده ها هزار نيروی نظامی و امنيتی سوريه از لبنان کم نشده است.»


ژنرال لحد می گويد:«از ياد نبريد که سوريه هيچ گاه لبنان را به رسميت نشناخته و بين دو کشور سفيری مبادله نشده است.»


در اين مصاحبه، ژنرال لحد، شيخ حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله را «فردی هوشيار» توصيف می کند و می گويد:«حزب الله به خوبی می داند که اگر آغازگر نبرد داخلی تازه ای در لبنان باشد، در مقاومت در برابر مسيحيان، سنی ها و دروزی ها چالش راخواهد باخت.»


در مصاحبه با «يديعوت اخرونوت»، ژنرال لحد ابراز عقيده می کند که «هم اسراييل و هم حزب الله در نبرد ۳۳ روزه اخير باختند.»



او با انتقاد شديد از جمهوری اسلامی ايران و سوريه و نيز ايالات متحده و اروپا می گويد هر يک از آنها برای منافع خود، لبنان را قربانی می کنند.


ژنرال لحد از آنچه که «وجود شمار زيادی از نيروهای سپاه پاسداران و عوامل امنيتی در سفارت ايران در لبنان برای ياری حزب الله » می نامد، سخن می گويد و آنها را «يار غار و پشتيبان و برنامه ريز اصلی حزب الله» توصيف می کند.


ژنرال لحد، از پس ازعقب نشينی اسراييل ازلبنان، درپاريس زندگی می کند ولی هر ازگاهی سفرهايی نيز به اسراييل دارد.


۲۲۰۰ نفر ازنيروهای شيعه ومسيحی تحت امر او، همراه خانواده هايشان شش سال است که در اسراييل زندگی می کنند وبرخی ديگر از آنها درسال های اخير از اسراييل به کشورهای غربی رفته اند.


XS
SM
MD
LG