لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

محکومیت بمبگذاری بیروت از سوی جامعه جهانی


در روز چهارشنبه آنتوان غانم، نماينده مسيحی پارلمان لبنان و از اعضای حزب «کتائب» (حزب فالانژهای لبنان)، بر اثر انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در بيروت کشته شد.
در روز چهارشنبه آنتوان غانم، نماينده مسيحی پارلمان لبنان و از اعضای حزب «کتائب» (حزب فالانژهای لبنان)، بر اثر انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در بيروت کشته شد.

ترور يکی از سیاستمداران ضد سوری لبنان در روز چهارشنبه، با محکوميت بين المللی بسيار گسترده رو به رو شد و آمريکا، به ايران و سوريه، برای «دخالت در امور داخلی لبنان» هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بمبگذاری مرگبار روز چهارشنبه در بيروت که به کشته شدن آنتوان غانم، نماینده پارلمان این کشور منجر شد، لبنان را در آستانه انتخابات رياست جمهوری با چالشی بزرگ رو به رو کرده است.


همزمان ايران، اسراييل را به خاطر آنچه «اقدامات تروريستی» اين کشور خوانده، سرزنش کرده است.


در روز چهارشنبه، آنتوان غانم، نماينده مسيحی پارلمان لبنان و از اعضای حزب «کتائب» (حزب فالانژهای لبنان)، بر اثر انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در بيروت کشته شد.


  • «ما شانه به شانه مردم لبنان ايستاده ايم؛ مردمی که در برابر تلاش های رژيم های ايران و سوريه برای بی ثبات کردن لبنان و ضربه زدن به حق حاکميت لبنانی ها، مقاومت می کنند.»
جرج بوش

ترور آقای غانم، آخرين دور از خشونت هايی است که از سال ۲۰۰۴ ميلادی و عليه منتقدين و مخالفين سوريه در عرصه سياست داخلی لبنان آغاز شده است.


واکنش آمريکا


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در واکنش به اين ترور، ساعتی پس از وقوع حادثه گفت: «من به شدت ترور دهشتناک آنتوان غانم، نماينده پارلمان لبنان را محکوم می کنم.»


وی اين ترور را «نقشه ای تراژيک» برای حمله به «قهرمانان يک لبنان مستقل و دموکراتيک» توصيف کرد.


رييس جمهوری آمريکا با صدور بيانيه ای افزود: «ما شانه به شانه مردم لبنان ايستاده ايم؛ مردمی که در برابر تلاش های رژيم های ايران و سوريه برای بی ثبات کردن لبنان و ضربه زدن به حق حاکميت لبنانی ها، مقاومت می کنند.»


کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا که هم اکنون در سفری به خاورميانه به سر می برد، بمبگذاری اخير را «اقدامی ديگر در کمپين وحشت» خواند.


وی عاملين اين بمبگذاری را کسانی خواند که «می خواهند در پی به دست آمدن پيروزهای دموکراتيک دشوار برای مردم لبنان، ساعت لبنان را به عقب بازگرداند.»


در پی ترورهای مخلفان سوريه در لبنان و انتشار نتايج تحقيقاتی که از دست داشتن سوريه در قتل رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان خبر می دادند، ايالات متحده بيش از هر کشور ديگری انتقادهايی را عليه سوريه ابراز داشته است.



آنتوان غانم (راست) در کنار پی یر جمیل، هم حزبی وی که هر دو ترور شده اند.

سوريه دست داشتن در هرگونه تروری در لبنان را تکذيب کرده است.


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد در برابر اين پرسش که آيا سوريه در قتل آنتوان غانم دست داشته است؟، تلويحا گفت که هنوز هيچ مدرکی در اين زمينه وجود ندارد.


کشورهای ديگر


نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، ضمن بيان اينکه شخصا از حادثه ترور آنتوان غانم «غمزده و خشمگين» است، افزود: «بايد به تمامی زوايای چگونگی وقوع اين جنايت شنيع نور تابانده شود و عاملين آن بايد به دادگاه کشانده شوند.»


اتحاديه اروپا ضمن اينکه از دولتمردان لبنانی خواست، کماکان برای برگزاری موفقيت آميز انتخابات رياست جمهوری ۲۵ سپتامبر، تلاش کنند، ترور اخير را محکوم کرد و آن را «اقدامی پست» توصيف کرد.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا نيز اين اتفاق را «طرحی ظالمانه برای بی ثبات کردن لبنان» پيش از انتخابات رياست جمهوری اين کشور خواند و آن را محکوم کرد.


روسيه نيز اعلام کرد که «برنامه ريزان و عاملين بايد شناسايی و مجازات شوند» و ايتاليا، اين حادثه را «اقدامی تروريستی» خواند که با هدف «بی ثبات ساختن زندگی سياسی لبنانی ها در اين مقطع حساس» انجام شده است.


سخنگوی وزير امور خارجه چين گفت: «ما صميمانه اميدواريم که تمامی احزاب لبنان بتوانند از راه رايزنی و مذاکره به اتحاد دست يابند و به ثبات و توسعه بازگردند.»


  • « اين گونه رخدادها ناشی از توطئه های دشمنان شناخته شده ملت لبنان بوده و حسب سوابق گذشته سرنخ های اين گونه حرکت های مشکوک در مقاطع سرنوشت ساز لبنان، مرتبط با نقشه های شوم رژيم صهيونيستی (اسراييل) است.»
وزارت امور خارجه ایران

کانادا ضمن اعلام حمايت از نخست وزير ضد سوری لبنان، فواد سينيوره، اين بمبگذاری را «حمله به استقلال، ثبات و دموکراسی لبنان» خواند.


«اقدام صهيونيستی»


وزارت امور خارجه ايران نیز ترور آنتوان غانم را «شديدا» محکوم کرد.


در بيانيه ای که با امضای محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران منتشر شد، اين بمبگذاری، «اقدامی کورکورانه» خوانده شده که «از سوی دشمنان وحدت و همبستگی ملت لبنان، در شرايطی که ابتکار عمل رييس پارلمان لبنان در حال شکل گرفتن بود صورت می گيرد.»


آقای حسينی در اين بيانيه ضمن اشاره به انتخابات رياست جمهوری لبنان که در پيش است، هدف از اين بمبگذاری را «بی ثبات ساختن لبنان در شرايط بسيار حساس کنونی» توصيف کرده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، کشور اسراييل که در اين بيانيه «رژيم صهيونيستی» خوانده شده است را به عنوان عامل اين بمبگذاری سرزنش کرده است.


در اين بيانيه آمده است: « اين گونه رخدادها ناشی از توطئه های دشمنان شناخته شده ملت لبنان بوده و حسب سوابق گذشته سرنخ های اين گونه حرکت های مشکوک در مقاطع سرنوشت ساز لبنان، مرتبط با نقشههای شوم رژيم صهيونيستی (اسراييل) بوده که همواره حاکميت، استقلال، امنيت و همبستگی مردم اين کشور را تهديد نموده و می نمايد.»


XS
SM
MD
LG