لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

امضای بیانیه مشترک قره باغ با پادرمیانی کرملین


رهبران دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز یک شنبه در روسیه با امضای بیانیه ای مشترک «حل صلح آمیز» مناقشه قره باغ «بر اساس ضمانت های لازم الاجرای بین المللی» را خواستار شدند.


در مراسم امضای این بیانیه که در خارج از مسکو با حضور دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، به عنوان میانجی صلح برگزار شد، روسای جمهور دو کشور برای «ادامه فعالیت در راه رسیدن به توافقی در زمینه مناقشه بر سر منطقه قره باغ» اعلام آمادگی کردند.


به گفته سخنگوی کرملین، الهام علیوف، رئیس جمهور آذربایجان، با همتای ارمنی خود، سرژ سرکیسیان، در مورد استان مورد اختلاف قره باغ که باعث تنش ۲۰ ساله میان دو کشور شده به گفتگو پرداخت.


دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، نیز که در ماه اوت بر جنگ روسیه با گرجستان نظارت داشت این بار در این گفتگوی صلح نقش میانجی را ایفا کرد.


طبق این بیانیه مشترک، دو طرف مذاکره به توافق رسیدند که «دستیابی به توافق صلح آمیز باید با ضمانت های لازم الاجرای بین المللی در تمام جنبه ها و مراحل همراه باشد».


پیشتر سخنگوی کرملین گفته بود که الهام علیوف و سرژ سرکیسیان ابتدا ملاقاتی دوجانبه خواهند داشت و سپس دیمیتری مدودف به آنها خواهد پیوست.




تحلیل گران معتقدند مسکو در پی به دست آوردن نفوذ بیشتر در آذربایجان با ایالات متحده رقابت می کند.


منطقه قره‌باغ، که شمار زیادی از ساکنان آن ارمنی هستند، در آغاز دهه ۱۹۹۰ پس از جنگی شش ساله که ۳۰ هزار کشته و یک میلیون آواره بر جای گذاشت، از کنترل باکو خارج شد.


با این‌که در سال ۱۹۹۴ میان آذربایجان و ارمنستان پیمان آتش‌بس امضا شد، اما پس از سال‌ها مذاکره اختلاف دو کشور همچنان حل‌نشده باقی مانده و تیراندازی بین نیروهای آذربایجان و ارمنستان اتفاقی معمول است.


دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه، ماه گذشته در جریان دیدار از ارمنستان بار دیگر مسأله پایان دادن به این تنش طولانی را پیش کشید.


رییس جمهوری ارمنستان نیز در دیدار ماه گذشته خود با دیمیتری مدودیف اعلام کرد که حاضر است بر مبنای اصولی که در مذاکرات سال گذشته مورد توافق قرار گرفته بود با آذربایجان به مذاکره بپردازد.


مذاکرات سال گذشته، که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شد، بر اساس طرحی بود که حق تصمیم‌گیری در مورد آینده را به قره‌باغ واگذار می‌کرد.


تحلیل‌گران معتقدند مسکو برای کسب نفوذی بیشتر در آذربایجان در حال رقابت با ایالات متحده است. آذربایجان از صادرکنندگان عمده انرژی در منطقه است که نفت و گاز خود را از طریق گرجستان و ترکیه صادر می‌کند و روسیه را دور می‌زند.


این تحلیل‌گران می‌گویند کرملین می‌تواند با تشویق ارمنستان، که روابطی نزدیک با مسکو دارد، به مصالحه در این زمینه جایگاه خود در منطقه را تقویت کند.


XS
SM
MD
LG