لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

نگرانی مخالفان از تفلب در انتخابات ارمنستان


انتخابات از ساعات اولیه صبح روز شنبه آغاز شد.
انتخابات از ساعات اولیه صبح روز شنبه آغاز شد.

انتخابات پارلمانی در ارمنستان در حالی روز شنبه برگزار شد که مردم این کشور با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی ارمنستان به پای صندوق های رای رفتند و همزمان مخالفان دولت ارمنستان از احتمال تقلب در نتایج انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.


با این حال مقامات ارمنستان اعلام کرده اند که به دنبال آن هستند تا به جهان نشان دهند توانایی برگزاری انتخاباتی دموکراتیک و موفق را دارند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا به مقام های ارمنستان هشدار داده اند انتخابات روز شنبه را «عادلانه و آزاد» برگزار کنند. این کشورها می گویند ارمنستان باید نشان دهد نسبت به انتخابات گذشته در سال ۲۰۰۳ میلادی پیشرفت هایی داشته است.


انتخابات گذشته از سوی کشورهای غربی و ایالات متحده آمریکا «فاقد استانداردهای دموکراتیک» خوانده شد.

سرژ سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان روز شنبه و در آستانه آغاز رای گیری در ایروان وشهرهای دیگر ارمنستان گفت: «رای گیری امروز (شنبه) برای انتخابات پارلمانی، ناظران بین المللی را ناامید نخواهد کرد.»

بیش از ۳۰۰ ناظر از سازمان امینت و همکاری اروپا در کنار صدها ناظر داخلی و خارجی بر این انتخابات نظارت می کنند.

سرژ سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان و رهبر حزب جمهوری در ایروان پایتخت ارمنستان گفت: «من بخت حزب جمهوری را در این انتخابات بسیار بالا می دانم. رای گیری به آرامی ادامه دارد و حادثه جدی و نگران کننده ای رخ نداده است. خیلی دوست دارم این انتخابات بهترین انتخابات در تاریخ ارمنستان باشد.»


«فکر می کنم هدف ما این نیست که تنها انتخابات بهتری نسبت به انتخابات گذشته برگزار کنیم. هدف ما این است که این انتخابات را با استاندارهای بین المللی برگزار کنیم.»
نخست وزیر ارمنستان

نخست وزیر ارمنستان گفت در این انتخابات استانداردهای بین المللی رعایت شده است و افزود: «فکر می کنم هدف ما این نیست که تنها انتخابات بهتری نسبت به انتخابات گذشته برگزار کنیم. هدف ما این است که این انتخابات را با استاندارهای بین المللی برگزار کنیم.»

آرام آشوتیان، یک فعال سیاسی در حزب جمهوری که رهبری آن را نخست وزیر ارمنستان بر عهده دارد می گوید: «دموکراسی تنها یک تعهد بین المللی برای ارمنستان نیست. انتخاب دموکراتیک نخستین انتخاب برای مردم ارمنستان است. ما خواهان برگزاری انتخاباتی دموکراتیک هستیم زیرا تحت نظارت سازمان های بین المللی هستیم.»

با این حال مخالفان دولت ارمنستان نظرات متفاوتی دارند. آنها با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری که سال آینده برگزار خواهد شد، در انتخابات پارلمانی فعالیت گسترده ای دارند.


مخالفان سیاسی حزب حاکم ارمنستان در هفته گذشته، چندین تجمع و تظاهرات اعتراضی را سازماندهی کردند و خواستار استیضاح رابرت کوچاریان، رییس جمهوری ارمنستان شدند.


رهبران گروه های مخالف اعلام کرده اند اگر در انتخابات تقلب صورت گیرد، تظاهراتی را در خیابان های ایروان، پایتخت ارمنستان برگزار خواهند کرد. پس از انتخابات سال ۲۰۰۳ تعدادی از گروه های مخالف که عقیده داشتند در انتخابات تقلب صورت گرفته، به خیابان ها ریخته و با پلیس درگیر شدند.


بیش از ۳۰۰ ناظر از سازمان امینت و همکاری اروپا در کنار صدها ناظر داخلی و خارجی بر این انتخابات نظارت می کنند.

آرتور باقداساریان، رهبر حزب مخالف «اوریناتس یرقیر» روز شنبه در ایروان گفت: «رشوه به رای دهندگان در تمام کشور دیده می شود. ما از تمام ناظران بین المللی می خواهیم تمام کسانی را که با دادن رشوه به رای دهندگان قصد برهم زدن این انتخابات را دارند، دستگیر و مجازات کنند.»

با این حال ناظران بین المللی این انتخابات امیدوارند انتخابات پارلمانی ارمنستان در فضایی آزاد و عادلانه برگزار شود.


خانم اوردور گونارس دوتیر، سخنگوی یک سازمان نظارت بر انتخابات می گوید برای ارمنستان، شرکای بین المللی اش، سازمان های بین المللی و کشورهای دیگر بسیار مهم است که انتخابات روز شنبه سالم و عادلانه برگزار شود.

سرژ سرکیسیان، نخست وزیر ارمنستان می گوید انتظار دارد احزاب مخالف کرسی هایی در پارلمان تصاحب کنند. با این حال گروه های مخالف می گویند مقامات ارمنستان با آنها در زمینه تبلیغات انتخاباتی در تلویزیون دولتی این کشور عادلانه برخورد نکرده اند.

ناظران قول داده اند چنین مواردی را از نزدیک و با دقت مطالعه کنند.


XS
SM
MD
LG