لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

آلن جانستون روزنامه نگار ربوده شده، آزاد شد


آلن جانستون لحظاتی بعد از آزادی
آلن جانستون لحظاتی بعد از آزادی

آلن جانستون، گزارشگر بی بی سی که نزديک به چهار ماه پيش در غزه به گروگان گرفته شده بود، در ساعات نخستين صبح روز چهارشنبه آزاد شد.


آقای جانستون توسط «ارتش اسلام» - يکی از گروههای متمايل به القاعده - در ماه مارس در غزه ربوده شد و شب گذشته بعد از مذاکرات سازمان حماس با اين گروه، آزاد شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، وی در نخستين اظهاراتش بعد از آزادی، از درون خانه اسماعيل هنيه، رهبر حماس در غزه به خبرنگاران گفت: «آزادی، عالی ترين چيز است و اين تجربه ای هولناک بود.»


اين روزنامه نگار گفت که در اين مدت دو بار بيمار شده و يک بار نيز به مدت ۴۸ ساعت با زنجير بسته شده و تنها در نيم ساعت آخر «اندکی کتک» خورده است. وی گفت که سه ماه گذشته را در يک اتاق بی پنجره سپری کرده و نتوانسته آفتاب را ببيند.


آقای هنيه که ماه گذشته بعد از نبردی جدی با جنبش سکولار فتح، نيروهای وفادار به رييس تشکيلات خودگردانی را از غزه اخراج کرد، آزاد شدن آلن جانستون به کمک سازمان حماس را نشان دهنده تلاش اين سازمان برای «تثبيت امنيت و ثبات و حمايت از قانون» در غزه توصيف کرد.


خالد مشعل، از رهبران حماس که در تبعيد به سر می برد نيز با استقبال از اين موفقيت، در مصاحبه ای با رويترز گفت که آزادی گزارشگر بی بی سی، «تفاوت وضعيت امروز غزه را با هرج و مرجی که زمان کنترل غزه به دست محمود عباس در غزه وجود داشت» نشان می دهد.


در مقابل يکی از مشاوران ارشد محمود عباس ضمن رد اين اظهارات، ماجرای آزادی آلن جانستون به کمک سازمان حماس را «يک نمايش» ناميد و اين سازمان را متهم کرد که پيش از اين با گروه تندروی «ارتش اسلام» روابطی داشته است.


آقای جانستون که تنها گزارشگر تمام وقت غربی در نوار غزه بود، گفت که حس کرده گروگانگيران، سه هفته پيش و بعد از اينکه حماس کنترل غزه را به دست گرفت، فشار تازه ای را متحمل شده اند.


وی گروه «ارتش اسلام» را «يک گروه جهادی کوچک» توصيف کرد که بيش از موضوع مناقشات اسراييل و فلسطينی ها، به دنبال ضربه زدن به بريتانيا هستند.


مذاکره کنندگان برای آزادی جانستون در حالی که توسط افراد مسلح سازمان حماس به شدت حمايت می شدند به محله قبيله «دوقماش» رفتند که گفته می شود برخی اعضای آن از «ارتش اسلام» حمايت می کنند.


ميانجيگران بعد مدت ها مذاکره با اين گروه تندروی اسلامگرا، در نهايت از يک روحانی ارشد فتوا گرفتند که گزارشگر بی بی سی، بايد آزاد شود و سپس اسلامگرايان قبول کردند که وی را بدون قید و شرط آزاد کنند.


وی در حال حاضر در اورشلیم بسر می برد و انتظار می رود در ساعات پیش رو در یک کنفرانس خبری جزییات بیشتری از گروگانگیری خود را توضیح دهد.


XS
SM
MD
LG