لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

انگلیسی‌ها با بفتا، در یک قدمی اسکار


میکی رورک با بفتای بهترین بازیگر مرد در لندن
میکی رورک با بفتای بهترین بازیگر مرد در لندن
انگلیسی‌ها همچون در گلدن گلوب روز یک‌شنبه در اپرای سلطنتی لندن نیز جوایز اصلی اسکار بریتانیا موسوم به «جایزه بفتا» را از آن خود کردند و قدمی دیگر به مراسم اسکار آمریکا نزدیک شدند.

فیلم انگلیسی «میلیونر زاغه‌نشین» ساخته دنی بویل که در ۱۱ رشته نامزد جایزه بفتا شده بود، هفت جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

کیت وینسلت، بازیگر انگلیسی، نیز که پیشتر دو جایزه گلدن گلوب را برای بازی در فیلم‌های «کتاب‌خوان» و «خیابان انقلاب» از آن خود کرده بود، این بار در رقابت با خود در «خیابان انقلاب» جایزه بفتا را برای فیلم «کتاب‌خوان» در نقش یک جنایتکار نازی تصاحب کرد.

سال گذشته، هر چهار بازیگری که جایزه بفتا به آنها تعلق گرفت در مراسم اسکار نیز سهم داشتند و اسکار بازیگری را به خانه بردند.
دیگر زن خوش‌اقبال در آخرین مراسم بفتای بریتانیا پنه‌لوپه کروز، بازیگر اسپانیایی، بود که برای بازی در آخرین فیلم وودی آلن با عنوان «ویکی، کریستینا، بارسلونا» بفتای بازیگر زن نقش دوم را از آن خود کرد.

جایزه بازیگر اصلی مرد را میکی رورک برای فیلم «کشتی‌گیر» دریافت کرد که جایزه گلدن گلوب را هم برای همین فیلم دریافت کرده بود، و هیث لجر نیز که سال گذشته میلادی درگذشت در نقش جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی» موفقیت خود در گلدن گلوب را در مراسم بفتا تکرار کرد و جایزه بازیگر مرد نقش دوم را به دست آورد.

بزرگ‌ترین بازنده مراسم بفتای یک‌شنبه شب احتمالا فیلم «مورد غریب بنجامین باتن» بود که در ۱۱ رشته نامزد شده بود، اما فقط سه جایزه طراحی، جلوه‌های ویژه و گریم را به دست آورد. گرچه فیلم «بچه عوضی» کلینت ایستوود با وجود نامزدی در هشت رشته هیچ جایزه‌ای را به دست نیاورد.

فیلم مستند «مرد روی سیم» جایزه بهترین فیلم بریتانیایی را گرفت و فیلم کمدی سیاه «در بروژ» بفتای بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

بفتای بهترین فیلم خارجی نیز برخلاف جوایز گذشته نه به فیلم اسرائیلی «والس با بشیر»، بلکه به فیلم فرانسوی «مدت‌هاست عاشقت هستم» با بازی کریستین اسکات تامس رسید.

معروف است که جایزه بفتای لندن پیش‌بینی برندگان جایزه اسکار است که دو هفته دیگر برگزار می‌شود. سال گذشته، هر چهار بازیگری که جایزه بفتا به آنها تعلق گرفت در مراسم اسکار نیز سهم داشتند و اسکار بازیگری را به خانه بردند.
XS
SM
MD
LG