لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

دو انفجار در بغداد: دست کم ۵۱ تن کشته شدند


یک سرباز عراقی در محل انفجار بزرگ صبح روز جمعه در بازار فروش حیوانات خانگی.
یک سرباز عراقی در محل انفجار بزرگ صبح روز جمعه در بازار فروش حیوانات خانگی.

يک زن در يک بمب گذاری انتحاری که صبح روز جمعه در بازار فروش حيوانات خانگی در مرکز بغداد رخ داد، دست کم ۴۳ نفر را کشت و ۷۸ نفر را زخمی کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اين حمله، مرگبارترين عمليات تروريستی است که از زمان شروع عمليات مشترک نيروهای آمريکايی و عراقی علیه شورشیان در بغداد، رخ داده است.


عمليات مشترک علیه شورشیان، در بهار سال جاری با ورود بيش از ۳۰ هزار سرباز آمريکايی به بغداد آغاز شد.


۲۰ دقيقه بعد از عمليات انتحاری صبح روز جمعه، بمبی ديگر در بازار فروش پرندگان در يکی از محلات بغداد که شيعيان در آن نفوذ دارند، منفجر شد و هشت کشته و ۱۴ مجروح برجای گذاشت.


نخستين حمله در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقيقه صبح به وقت بغداد در مرکز بازار فروش حيوانات خانگی رخ داد. در اين حمله يک زن که مواد منفجره را زير چادر سياه عربی خود پنهان کرده بود، در مرکز بازار خود را منفجر کرد.


اخيرا با بهبود وضعيت امنيتی عراق، بازار فروش حيوانات خانگی بغداد توسعه يافته بود و از رونق و استقبال مردم برخوردار بود، اما با وقوع انفجار اخير، پليس عراق تمامی مسيرهای منتهی به اين منطقه را مسدود کرده است.

اخيرا با بهبود وضعيت امنيتی عراق، بازار فروش حيوانات خانگی بغداد توسعه يافته و از رونق و استقبال مردم برخوردار بود، اما با وقوع انفجار اخير، پليس عراق تمامی مسيرهای منتهی به اين منطقه را مسدود کرده است.


يک افسر پليس عراق که نامش فاش نشده به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که پليس در ابتدا تصور می کرد بمب درون يک قفس پرندگان جا سازی شده بوده، اما بعد از پيدا شدن سر یک زن، پليس به اين نتيجه رسيده که اين عمليات تروريستی، يک حمله انتحاری بوده است.


تعداد حملات انتحاری که توسط زنان انجام می شود، اخيرا در عراق افزايش يافته است و برخی کارشناسان مسايل امنيتی بر این باورند که سازمان القاعده، زنان تندرو مذهبی را به سلاحی برای خود بدل کرده است.


به گفته منابع بيمارستانی، تعداد زيادی پسر نوجوان عراقی در ميان ۴۳ کشته نخستین بمب گذاری انتحاری روز جمعه ديده می شوند.


در آخرين بمب گذاری بزرگ در بغداد در روز ۲۹ فروردين ماه – ۱۸ آوريل سال گذشته ميلادی – ۱۱۶ نفر در مرکز این شهر کشته و ۱۴۵ نفر مجروح شدند.


در بازار فروش حيوانات خانگی نيز برای آخرين بار در اواخر ماه نوامبر – اويل آبان ماه - بمبی که در يک قفس پرندگان کار گذاشته شده بود، منفجر شد و ۱۵ کشته و ده ها زخمی برجای گذاشت.


نيروهای آمريکايی اعلام کردند که حمله آبان ماه در اين بازار توسط شبه نظاميان شيعه که از سوی ايران حمايت می شوند، رخ داد.


در آن زمان، ارتش آمريکا اعلام کرد که شبه نظاميان شيعه اميدوار بوده اند که با انجام اين حمله، همه نگاه ها متوجه سازمان القاعده بشود و اتحاد سراسری عليه اين سازمان افزايش يابد.


پليس عراق اعلام کرده که در دومين انفجار روز جمعه در ميان هشت کشته تلفات بازار پرندگان، يک زن نيز ديده می شود.


همچنين در ميان ۱۴ مجروح اين عمليات تروريستی، يک کودک نيز به سختی زخمی شده است.


XS
SM
MD
LG