لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

شمار کشته شدگان انفجار بغداد به ۷۵ نفر رسید


انفجار در مرکز بغداد و در یک محله پر تردد تجاری رخ داد.
انفجار در مرکز بغداد و در یک محله پر تردد تجاری رخ داد.

همزمان با آغاز عمليات گسترده ارتش آمريکا عليه القاعده در خارج از شهر بغداد، شمار تلفات انفجار مهيب يک وانت بمب گذاری شده در نزديکی يکی از مساجد شيعيان در مرکز بغداد، به ۷۵ کشته و بيش از ۲۰۰ مجروح رسيد.


اين بمب بزرگ در نزديکی مسجا «خيلانی» و در محله تجاری سينک، منفجر شد و در پی انفجار، دود غليظ سياهرنگی، آسمان اين محله را فراگرفت.


اين در حالی است که مقام های عراقی، برای جلوگيری از خشونت های مذهبی بعد از انفجار مقبره امامان شيعه در سامرا، از روز یکشنبه مقرارات منع و رفت و آمد شبانه وضع کرده اند.


يک مقام پليس که به دليل امنيتی نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که خودروی بمب گذاری شده، در فاصله ای بسيار نزديک به مسجد پارک شده بود و انفجار به ديوارهای بیرونی مسجد آسيب وارد کرده است.


پليس و مقام های بيمارستانی ضمن تاکيد بر اينکه ممکن است آمار تلفات اين حادثه افزايش يابد، تعداد کشته شدگان را ۷۵ نفر و مجروحان حادثه را ۲۰۴ نفر اعلام کرده اند.


شيخ صالح الحيدری، امام مسجد خيلانی گفت که تعدادی از نمازگزاران که در حال ترک مسجد بعد از نماز عصر بودند، درپی انفجار بمب، مجروح يا کشته شده اند.


وی در يک مصاحبه تلفنی به آسوشيتدپرس گفت: «در اين حمله که توسط کسانی با روحی بيمار طرح ريزی شده بود، ديوار بيرونی مسجد آسيب ديد و دسترستی به دفتر کار من و اتاق های بالای آن ممکن نيست.»


عمليات بزرگ


انفجار روز سه شنبه در حالی دهها کشته بر جای گذاشته است که از نخستين ساعات اين روز، ارتش آمريکا در يکی از بزرگترين حملات خود به شبه نظاميان القاعده، عملياتی را با دهها هلی کوپتر و زره پوش و با حضور ۱۰ هزار سرباز آمريکايی، در شمال بغداد آغاز کرد.



در پی انفجار در بغداد، دود غلیظی به هوا برخواست.

اين عمليات برگ نظامی، يکی از بزرگترين حملات ارتش آمريکا به القاعده از زمان اشغال نظامی عراق در سال ۲۰۰۳ ميلادی تا کنون توصيف شده است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال ميک بدنارک، معاون فرمانده عمليات در تيپ بيست و پنجم پياده نظام ارتش آمريکا، با صدور بيانيه ای اعلام کرد: «اين عمليات در زمانی به پايان می رسد که نفوذ القاعده در اين استان از بين برود و تهديد های آنها عليه مردم محو شود.»


ارتش آمريکا همچنين اعلام کرده است که در نخستين ساعات آغاز اين عمليات در صبح روز سه شنبه، ۲۲ شبه نظامی در اطراف شهر بغداد در استان دياله که القاعده در آن نفوذ بسياری دارد، کشته شده اند.


عمليات تکميلی


فرماندهان ارتش آمريکا می گويند که عمليات گسترده چهار ماه پيش ارتش آمريکا به همراه نيروهای عراقی موجب شد تا بسياری از شبه نظاميان در شهر بغداد تار و مار شوند و به بيرون از پايتخت پناه ببرند و عمليات روز سه شنبه، گامی ديگر در تکميل عمليات قبلی است.


آن گونه که در بيانيه ارتش آمريکا آمده است، ۱۰ هزار سرباز حاضر در اين عمليات، توسط هلی کوپترهای جنگنده، زره پوش ها و همچنين نيروهای هوايی پشتيبانی می شوند.


اين عمليات همزمان با عملياتی ديگر انجام می شود که در روزهای اخير در ابعادی کوچکتر در اطراف بغداد و عليه القاعده آغاز شده بود.



عملیات روز سه شنبه، یکی از بزرگترین حملات آمریکا به القاعده در عراق توصیف شده است.

ژنرال کريستوفر گارور، از فرماندهان ارشد ارتش آمريکا در عراق، در مصاحبه با خبرگزاری رويترز، درباره اهميت عمليات اخير، گفت: «اين قطعا يکی از بزرگترين يورش ها به شبه نظاميان از زمان عمليات سرنگونی رژيم عراق در سال ۲۰۰۳ تا امروز است.»


خبرگزاری رويترز همچنين به نقل از شاهدان عينی در شهر بعقوبه – ۶۵ کيلومتری شمال بغداد - گزارش داده است که از زمان آغاز اين عمليات، صدای انفجارهای سنگين از اطراف شهر به گوش می رسد. در شهر بعقوبه، مقررات منع رفت و آمد صادر شده است تا در جريان اين عمليات به شهروندان غيرنظامی، آسيب کمتری وارد شود.


حمله به «دشمن شماره يک»


ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده ارتش آمريکا در عراق و جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور، پيش از اين القاعده را «دشمن شماره يک» در عراق خوانده اند.


مقام های آمريکايی می گويند که القاعده در تلاش است تا با موجی از انفجارها و حملات مختلف، عراق را به آستانه آغاز يک جنگ داخلی قومی – مذهبی برساند.


ژنرال گرور درباره عمليات روز سه شنبه گفت که اگر به دليل حملات ارتش آمريکا، شبه نظاميان القاعده از مبارزه خودداری کنند و به نقاط ديگر عراق بگريزند، باز هم توقيف مواد منفجره و امکاناتشان در نزديکی پايتخت، دستآورد ارزنده ای خواهد بود.


وی افزود: «هر بار که آنها ناچار می شوند از درگيری شانه خالی کنند و به نقطه ديگری بگريزند، ضعيف تری می شود؛ چرا که در محل تازه کسی آنها را نمی شناسند. پس بيرون راندن آنها نيز برای ما سودمند خواهد بود.»


شبه نظاميان القاعده که سنی مذهب هستند، بارها اهدافی را در ميان شيعيان هدف قرار داده اند و در آخرين عمليات که به گفته مقام های عراقی، القاعده در آن دست داشته، برای دومين بار طی دوسال اخير، مقبره دو تن از امامان شيعه را در شهر سامرا منفجر کردند.


XS
SM
MD
LG